Samsara Blues Experiment – Waiting for the Flood

Electric Magic Records, 2013

Laat je door de bandnaam niet helemaal in de war brengen. Samsara Blues Experiment is zo’n beetje alles behalve een bluesbandje. ‘Experimenteel’ klopt dan weer wel. Het Berlijnse kwartet gaat zich op dit derde studioalbum namelijk lekker te buiten aan een mengelmoes van stijlen. Slechts vier nummers staan er op dit album, maar aangezien die allemaal langer dan tien minuten duren, kom je qua speelduur niets tekort.

Openingsnummer Shringara begint al direct met het experimenteren. Met zo’n oosterse titel is het dan ook niet vreemd dat er een sitar opduikt in het eerste rustige deel van dit nummer. Of je daar als metalfan op zit te wachten, is een ander verhaal. Halverwege slaat het nummer om in lekkere dampende stonerdoom. Waiting for the Flood blijft op de laatste doomy twee minuten na in het experimentele stadium hangen. Wat funky en en toch ook wel lichte bluesy gitaarpartijen vormen de hoofdmoot. Don’t Belong kent een lange rustige start, maar slaat na acht minuten om naar een prima doom-einde. Best wel een lange aanloop om doorheen te komen. Afsluiter Brahmin’s Lament begint voor de verandering lekker stevig, maar dan is daar de sitar weer en zelfs een mondharmonica, om na een korte oprisping uiteindelijk te eindigen met een lange fade-out.

Op de momenten dat de band lekker stevig speelt en niet te veel pielt, heb je er op het gebied van de stonermetal een aardige band bij. Voor mensen die wel van dat gepiel houden en niet vies zijn van allerlei experimentjes heb je er een prima band bij. Die liefhebbers kunnen dan ook gerust twintig punten optellen bij het eindcijfer.

1. Shringara
  2. Waiting for the Flood
  3. Don’t Belong