Crystal Viper – Possession

Crystal Viper – Possession
AFM Records, 2013

Duitsland en heavy metal is altijd een prettige combinatie geweest. Helloween, Blind Guardian en Accept zij zomaar wat namen die te binnen schieten. Eens kijken of Crystal Viper met zijn vijfde volledige cd in dit rijtje past.

Opener Zeta Reticuli klinkt veelbelovend. Lekker felle gitaarlijntjes met veel melodie en een mooie zanglijn. Dat belooft wat. Op de daaropvolgende nummers trekt Crystal Viper lekker fel van leer. Alleen komen sommige overgangen wel wat uit de lucht vallen en komen de zanglijnen soms wat gekunsteld en vergezocht over.

Positieve uitzonderingen hierop vormen Fight Evil With Evil en Mark Of The Horned One. Deze nummers worden gedragen door sterke gitaarpartijen en prima zanglijnen die doen denken aan Holy Diver van Dio. Ook We Are Many springt eruit door de zeer catchy gitaarloopjes die je vanaf de allereerste solo bij de ballen pakken en in je kop blijven hangen. In de overige nummers zit telkens een overgang of riff die haaks staat op de rest van het nummer of een zanglijn die te snel lijkt te zijn gecomponeerd.

Productioneel is het allemaal dik in orde. Alle instrumenten en onderdelen van de drums zijn goed te horen en toch, of misschien wel juist daardoor, komt het lekker in-your-face over. Zangeres Marta Gabriel beschikt over een prettig stemgeluid en is loepzuiver. Het is een genot om naar haar te luisteren. Ze beschikt over een krachtige stem en het zingen gaat haar schijnbaar moeiteloos af.

Met Possession slaat Crystal Viper bepaald geen modderfiguur. Sterker nog, het stabiliseert zijn plekje in de scene. Wel zijn er ten aanzien van de overgangen en zanglijnen mogelijkheden tot verbetering. Om het in sporttermen te zeggen: Crystal Viper staat in het linkerrijtje maar is geen kandidaat voor de koppositie. Desalniettemin is dit een goede cd voor de liefhebbers van (Duitse) heavy metal.

Crystal Viper - Possession

1. Zeta Reticuli
  2. Voices I My Head