Diabolical – Neogenesis

Diabolical – Neogenesis
ViciSolum Records, 2013

Ik mis altijd tussen Demonical en Diabolical. Logisch, het zijn twee Zweedse bands en ze hebben dezelfde frontman: Sverker “Widda” Widgren. Terwijl Demonical meer de pure deathmetal kant opgaat (en hoe!), is de deathmetal Diabolical eerder doorspekt met thrash en vooral met blackmetal. Op hun vierde album Neogenesis doen ze weer een poging om beruchter en beroemder te worden.

Bij het openingsnummer Into Oblivion zijn de ingrediënten 40% Poolse death metal, 25% symfo blackmetal additieven, 10% Zweedse melodeath, 5% sologitaar en 20% moderne deathrash. Metamorphosis kent dezelfde Poolse feel in het gitaarwerk, hetgeen best lekker is. Dit nummer beukt een heel eind weg, in combinatie met de duidelijk gebrachte teksten een catchy, stevig nummer op hoge snelheid. Meteen ook mijn persoonlijke favoriet.

Op weg naar een goede beurt, zou je denken. Helaas, het mag niet zijn. De soufflé zak namelijk wat in bij de volgende nummers, die niet dezelfde grinta bezitten en wat blijven hangen in technisch werk zonder overtuiging of light-orthodoxe (midtempo) elementen. World in Silence en Wolves’ Choir springen er wel opnieuw uit qua intensiteit en maken het een plaatje met voldoende memorabele momenten om een aanschaf te verantwoorden.

Als ik moet kiezen tussen Demonical en Diabolical, dan blijf ik toch voluit voor die eerste gaan. Diabolical gaat zoals gezegd meer richting blackmetal, maar mist de noodzakelijke bezetenheid en impulsiviteit om het echt overtuigend te maken. Genoeg talent, te weinig duistere agressie om een echte topper te zijn. Genietbaar is het gelukkig wel, bij dit weer.

Diabolical

1. Into Oblivion
  2. Metamorphosis