Haah – Pan Kreas

Haah – Pan Kreas
Eigen Beheer, 2013

Ze staan nog niet op Metal-archives, zo vers is deze band uit Enschede. Deze heren hebben net de hier besproken digi uitgebracht, hij ruikt nog zo lekker naar nieuw. Het ziet er allemaal best ingewikkeld en diepzinnig uit, ik hoopte van de muziek hetzelfde. Dat kon best, want de leden zijn afkomstig van
Yawgmoth, Dimensional Psychosis en Profligate.

Ik ben er helemaal niet uit wat voor muziek deze mensen maken. Het openingsnummer klinkt als een mix tussen Disbelief en oude Panzerchrist, een soort blackened death metal met duistere grooves. Hetzelfde gebeurt in het tweede nummer, waar de grooves duidelijk naar voor komen in de puur instrumentale stukken. Tijdens de gegrunte stukken wordt het allemaal wat grimmiger, occultklinkend, zoals ze het zelf ook benoemen. Toch is het verre van trendgevoelig, daarvoor houden de leden van deze band zich te veel aan hun eigen stijl (wat goed is). Ook op het vervolg van het tussen black en deathmetal fluctuerende plaatje zet de evenwichtsoefening zich door op vrij eigengereide wijze. De vocalen zijn vaak kortaf, de overgangen soms voor de hand liggend doch uiterst effectief en de headbangbare grooves, die zijn gewoon een verademing in het veel te technisch geworden landschap van dit soort extreme muziek. Haah heeft dus een eigen manier van aanpak, een visie, ofwel zit het tegen de grens van zijn kunnen aan.

Haah blijft moeilijk te plaatsen, als ik het toch zou moeten doen zou ik ze plaatsen in de Franse blackened deathmetal rubriek. Zelf noemen ze het trouwens “Neo-occult extreme metal”. Het is in ieder geval best geslaagd en moet de nodige aanhang kunnen verzamelen, puur op basis van dit debuut. Hier horen we meer van. Luistertip: Sol (vette bas) en de twee eerste nummers.

Haah

1. LAM
  2. Puritan