Misery Signals – Absent Light

Misery Signals – Absent Light
Basick, 2013

Het jaar 2013 is er een waarin twee metalcorezwaargewichten terugkeerden met nieuw werk na vijf jaar absentie. Shai Hulud bracht in februari het sterke Reach Beyond The Sun uit en in juli kwam Absent Light uit, de vierde plaat van Misery Signals. Het crowdfunden is blijkbaar populair, ook deze Amerikanen vroegen de fans om de plaat te financieren, er werd 50.000 dollar opgehaald.

Iets wat gelijk opvalt tijdens het luisteren van deze plaat is hoe alles heel mooi in elkaar vloeit als een geheel, daar hebben de mannen duidelijk aandacht aan besteed. Ook is Absent Light een stuk zwaarder en duisterder dan Controller, een vrij melodieuze plaat die door Devin Townsend van een ruimtelijk geluid werd voorzien. Dat ruimtelijke geluid is op de melodieuze momenten nog wel goed te horen.

Misery Signals is heel afwijkend voor metalcorebegrippen. Basiselementen voor het subgenre als breakdowns zijn zeker te horen, maar deze band speelt veel met oneven maatsoorten en riffs die erg vernuftig in elkaar zijn verweven. De melodieuze stukken zijn niet zoetsappig zoals bij veel moderne metalcorebands, maar heel atmosferisch. Ook krijgen sommige tracks een wat grootser gevoel mee door strijkers en wordt het nummer The Shallows opgefleurd met een xylofoonpartij die prachtig wordt geaccentueerd met een mooie gitaarpartij.

Absent Light bevat geen cleane vocalen op korte gastbijdrages in Ursa Minor en Everything Will Rust na en dat is een groot pluspunt aangezien dit vaak een struikelblok is voor ondergetekende bij metalcore. Na het beluisteren van Absent Light viel me op hoe vlak en standaard Controller ineens klinkt, terwijl dat toch een vrij vooruitstrevende plaat was. Misery Signals heeft duidelijk nog meer de nadruk op de wat progressievere elementen van de muziek gelegd in combinatie met een vrij zwaarmoedige sfeer. De beste metalcoreplaat van het jaar samen met… jawel, Shai Hulud! Een ware verademing tussen het poppy spul dat metalcore nu lijkt te domineren.

Misery Signals - Absent Light

1. A Glimmer Of Hope
  2. Luminary