Broken Flesh – Warbound

Broken Flesh – Warbound
Eigen Beheer, 2013

Broken Flesh, een deathmetal naam als een ander, een deathmetal band uit Amerika. De band bezit de ex-drummer van Becoming the Archetype, zijnde Brandon Lopez. Dit is het tweede album van de band, die graag rondbazuint dat ze christelijk geïnspireerd zijn.

De band speelt zoals het logo doet vermoeden. Pompende deathmetal, brutaal en gevoed met wat trendy trucs zoals bassdrops en een snuif deathcore. Allemaal heel degelijk gebracht, prima op smaak met een solide productie. Ik kan het natuurlijk niet laten om eens naar de teksten te piepen, omwille van die christelijke invalshoek. Anders dan bij vele bands is hier erg duidelijk dat deze band vriendjes is met God en zoon Jezus. Deze heren aanbidden de heilig entiteiten en vragen hen om vergiffenis voor hun daden, hen te helpen de donkere gedachten te verjagen en hun emotionele instabiliteit te helpen beheersen. Net hetzelfde als veel Satanische bands doen dus, alleen ziet is de redder in nood er bij Broken Flesh uit als een fruitig & frisse, ultrawitte versie van de gehoornde.
Het klinkt ook allemaal bijzonder oprecht en overtuigd, geen kritiek op dat vlak (hetgeen bij Satanische bands nog wel eens anders is). Waar ik het wel moeilijk mee heb is dat je een God met liefde als topprioriteit (en zijn al even lieftallige zoon) putburrelen staat toe te boeren als een bezetene, vol agressie en brutaliteit. Noem mij ouderwets, maar dan vind ik een gospelkoor toch meer op zijn plaats. De teksten kunnen ze gewoon meenemen naar Alabama.

Muzikaal dus best goed te doen, de combinatie met het inhoudelijke is op zijn minst bedenkelijk. Heb je sowieso geen nood aan tekstboekjes, dan mag het geen bezwaar zijn om deze te beluisteren. Je wordt er heus niet soft van.

Broken Flesh

1. Acrid Stench
  2. Once Dead