Civil War – The Killer Angels

Civil War – The Killer Angels
Despotz Records, 2013

Een onverwachte kennismaking met de muziek van het debuterende Zweedse Civil War. Opgebouwd uit diverse stijlen waardoor het geheel amper kan falen. Invloeden uit de Britse heavy metal, Duitse power- en heavy metal, gelijkenissen met Hibria, Sonata Arctica en zelfs Queen komen in me op. Dit in fases verspreid over het album, dus voorlopig garant voor een luisterbeurt zonder verveeld te raken. Werkelijk alles wat we kennen uit bovenstaande genres en bands valt terug te vinden in The Killer Angels, en met succes. Bombastische tragedie zoals in de symfonieën van Tony Kakko en de zijnen, verwikkeld met Duitse powermetalkoortjes en meezingrefreinen gebracht door een man die klinkt als een nakomeling van Freddy Mercury en Klause Meine (Scorpions). De met speed geïnjecteerde heavymetalpassages brengen me terug naar Hibria, Defying The Rules.

Met zeer geduchte mogelijke meezingkrakers als First To Fight, Saint Patricks’ Day, Sons Of Avalon en Brother Judas met daarnaast nog een handvol aanstekelijke tracks en een handvol gewoon goede nummers biedt The Killer Angels elf titels in het thema van de burgeroorlog en andere gestreden strijden. Maar liefst vier van de zes bandleden zijn voormalig Sabaton-muzikanten.

Een lekker sterk debuut van dit Zweedse zestal dus, een beetje jammer dat ik ze nog niet echt op een pamflet heb zien staan voor grote festivals in 2014. Ze zouden een aantal van die veenlijken die al veel te lang op het podium staan best kunnen vervangen. Ik kan geen minpunten ontdekken aan The Killer Angels en de plaat is al even uit, maar op de valreep van dit jaar toch nog op deze website, ik hoop dat vele liefhebbers van het genre deze al te pakken hebben.

Civil War - The Killer Angels

1. King Of The Sun
  2. First To Fight