Liveride – ?????? ?????

Liveride – ?????? ?????
Eigen Beheer, 2013

Tussen de tientallen uitgaven per dag – en ik overdrijf niet – bevinden zich telkens een pak Russische albums, die spijtig genoeg veelal zo onbehandeld blijven als besmette AIDS-wezen in Botswana. Deze gratis download is dan ook een grote uitzondering. De meeste genegeerde albums uit Rusland zijn doommetal, dit is blackmetal met een suikerig ambientgehalte. De man achter Liveride is Roman Barinova.

Is dit wereldschokkend? Neen. Is dit echt de moeite? Neen. Heb ik mijn tijd hier mee verspild? Eigenlijk niet. Veel van de lawaaierige ambient voelt aan als mindfulness voor mensen die genoeg hebben aan een onregelmatige zwarte kromme lijn om even weg te zijn van wat ze ervaren als realiteit. Herhaaldelijk getokkel met een subtiele, bedrukte waas van bas en nevel, wordt al snel vergezeld van een Tristige gitaarmuur en blacke screams. De experimenteerdrang noopt Liveride er toe de doomdrums te vergezellen van computermatige dubbele basdrums die ergens vanuit de verte naar je toe komen, iets wat je moet accepteren, anders wordt het als bijzonder amateuristisch ervaren. Dat laatste is een reflex die wel meer tevoorschijn komt dan gewenst is, bij het beluisteren van dit album. We zijn dan ook geen Russen maar Nuclear Blast-metaalhoofden die verwend zijn met metal waar tientallen mensen over gegaan zijn vooraleer het je oorschelpen überhaupt kon bereiken. Dit geheel terzijde.

Tussen de neerslachtige schelle black en de bijhorende funeralistische doom kermt de postrock nog even, voor wie het wil aanhoren, als een verlengde van de gitaarambient en soudscapes. Ik vind het allemaal prima, zeker tegen de achtergrond van een Russische eenzaat die vol schuimende schimmels in zijn mondhoeken aan giftige wodka zit te lurken. Een ganse liver-ride dus, uitstekend voor die moeilijke momenten, om ze nog moeilijker te maken.

liver

1. ?????? ?????
  2. ???????? ????