Svart – Det Personliga Helvetets Spiral

Svart – Det Personliga Helvetets Spiral
Art of Propaganda, 2013

De bassist van Shining, Christian Larsson of Draug voor de vrienden, heeft sinds dit jaar een derde plaat uit met zijn soloproject Svart. Uiteraard ook black metal met behoorlijk wat suicidale klemtonen, maar toch valt dit project niet helemaal onder de noemer van die andere Zweedse band uit Halmstad.

Haarfijn, verzorgd en duidelijk van emotie voorzien, maar toch is het werk van deze man nergens echt vernieuwend te noemen. Niet dat dat echt hoeft, het is weer een aardig plaatje geworden met heel wat verschillende, zelfs gedurfde invloeden. Enerzijds krijg je de mainstream emotioneel geladen, krachtige en slepende black op song als I Bulimia Nervosas Välde of Suicidiums Evinnerliga Bävan, maar ook het nieuwere werk van Satyricon duikt op laatstgenoemde track op en vooral ook op De Ogudaktigas Abyss, dat even goed door Satyr zelf geschreven kon zijn. Het valt zeker als compliment op te vatten. Het cleanere gedeelte op de eerste song is op die manier wat verwarrend en spreekt me zelf ook iets minder aan. Het lijkt wel alsof deze man mede de mosterd wil gaan halen bij een band als Opeth, dat blijkt immers ook het knap gebrachte maar erg typische Damnation-stuk halverwege Moder Jords Svärtade Sköte, enkel is het nog wat zoeken naar een betere manier om te spelen met dat idee van clean vocals.

Voor de rest krijgt deze man lof mee voor zijn derde full-length. Zoals gezegd een verzorgde plaat met degelijk materiaal die liefhebbers van het betere moderne Scandinavische zo naar binnen happen. Niet echt met een nieuwe of eigen stijl, maar wel duidelijk een project met muziek waar over nagedacht is en waarin vocaal hier en daar ook wel wat schitterende stukken aangebracht worden. Zeker de moeite!

Svart – Det Personliga Helvetets Spiral

1. Genom Förgängelsens Dimmor
  2. De Ogudaktigas Abyss