Airbag – The Greatest Show On Earth

Airbag – The Greatest Show On Earth

Karisma Records, 2013

Album nummer drie van deze Noren. Airbag maakt atmosferische rock die het midden houdt tussen acts als Anathema, Gazpacho en Riverside en met name door gitarist Bjørn Riis van de nodige David Gilmour-invloeden wordt voorzien. Vernieuwend is de band dan ook allerminst, maar Airbag weet wel boeiende platen te maken. In vergelijking met zijn voorganger is The Greatest Show On Earth een tikkie harder, maar dat zijn slechts nuances.

De kracht van Airbag schuilt hem er ook dit maal in dat de band je vanaf de eerste momenten in hun muziek weet te zuigen. De afzonderlijke nummers passen ragfijn in elkaar en wanneer naar muzikale climaxen wordt gewerkt is het genieten geblazen. De wat “basic” momenten, zoals in Silence Grows, waarin Asle Tostrup wat meer op de voorgrond staat doen mij niet zo heel veel. Zijn stem is een saaie mix tussen Steven Wilson (Porcupine Tree) en Vinnie Cavanagh (Anatahema).

The Greatest Show On Earth is wel weer stap voorwaarts in de carrière van Airbag. Het is niet die reuzenstap zoals vermeld in het meegezonden reclamemateriaal, maar zo langzamerhand schudt de band langzamerhand hun Pink Floyd-aureool van zich af. Helaas, of geluk zo je wilt want het gitaarwerk in Call Me Back is om van te watertanden, zijn die nog steeds ruimschoots aanwezig waardoor de band (nog) niet weet door te stoten naar de eredivisie van het zogenaamde ‘progressieve’ genre. Dat neemt echter niet weg dat The Greatest Show een meer dan aangenaam en makkelijk te verteren uurtje muziek is.

air

1. Surveillance (part 1)
  2. Redemption