After The Burial – Wolves Within

After The Burial – Wolves Within
Sumerian Records, 2013

Sumerian Records is al een tijd één van de grootste labels voor deathcore, metalcore, progressieve metal en djent. Een van de namen die al lang op het label bivakkeert is After The Burial en Wolves Within is alweer de vierde plaat.

De band speelt een progressieve vorm van deathcore. Qua ritmiek in de meest groovende stukken heeft de band stevig veel weg van Meshuggah maar er wordt vooral veel aandacht gevestigd op de melodieën. Die wisselen vaak van hoog naar laag aangezien de twee gitaristen allebei een achtsnarige gitaar beroeren. Op Pennyweight hoor je hele lage bastonen en hoge leadpartijen en daardoor krijg je een gaaf effect, After The Burial benut het bereik dat je hebt met een achtsnarige gitaar erg goed.

De zang is vrij monotoon maar deze komt wel het beste uit de verf op de plaat, want de productie van de plaat is werkelijk waar om te huilen. Al de dynamiek is uit de plaat gezogen en van levendigheid is ook weinig te merken. Vooral de drums klinken ontzettend kunstmatig, de blastbeats in Virga zijn niet om aan te horen. De achtsnarige gitaren missen definitie en kracht, ze donderen niet mijn speakers uit. Deze plaat had ontzettend bruut en vol met groove kunnen zijn.

Om de kwaliteit van het songmateriaal te beoordelen moest ik even door de productie heen luisteren en dat is eigenlijk dik in orde. Nergens worden de nummers voorspelbaar of monotoon door mooie gitaarharmonieën en rustige ambientstukken en de band wisselt goed af tussen het hakwerk en het melodieuze, meer richting metalcore gaande aspect. Toch zorgt de productie er voor dat de plaat ontzettend vlak wordt en voor de luisteraars een heel stuk minder spannend wordt, daardoor is de eindscore toch wat omlaag gegaan.

After The Burial - Wolves Within

1. Anti-Pattern
  2. Of Fearful Men