Impending Doom – Death Will Reign

Impending Doom – Death Will Reign
E1 Entertainment, 2013

Er was een tijd dat deze Amerikaanse band brutale deathmetal speelde. Ik zou het niet weten, want behalve het Duitse Impending Doom kende ik niets af van de Amerikaanse band met dezelfde naam. Deze gorship-band (worshipping god through our gore-sounding music) trekt volle zalen en vele zielen naar zich toe. Terecht?

Ik kan me voorstellen van wel ja. Als je er al in slaagt om bij mij thuis de indruk te wekken dat je live staat te spelen en dat de boel niet hard genoeg kan staan, dan heb je het goed voor elkaar. Ieder nummer van Impending Doom bevat wel iets waar je je kan aan opwarmen en dat weten ze zelf maar al te goed. Of het nu de vette basdrops zijn op Doomsday, het aanstekelijke titelnummer (de tekst), de prototype djentriff (My Own Maker) of de vette breakdowns (Hellhole), ie-der nummer heeft wel iets interessants in zich. De productie zit daar voor heel erg veel tussen, ongetwijfeld, dit album kon even goed zoutloze eenheidsworst geworden zijn. Nu heb je echter de indruk dat je moet meedoen en de band live moet gaan aanschouwen. Een zeer goede zet om Will Putney in te huren. Die gast speelt in Fit For an Autopsy en weet hoe goeie deathcore moet klinken. Zijn eigen band doet het nóg beter, maar hij maakt het lekker besmettelijk.

Na enkele opeenvolgende luisterbeurten valt de dynamiek wat weg en ben je minder onder de indruk van Death Will Reign. Eén tip: niet doen. Gewoon nu en dan enkele nummer opzetten en je bent opgepept voor een uurtje of twee. Hellhole en het titelnummer zijn mijn persoonlijke favorieten. Geen minpunten voor hun christelijke overtuiging trouwens, de keiharde rechtvaardigheidszucht wekt agressie en brutaliteit genoeg op en nergens wordt het smekerig of prekerig. Zo kan het dus ook!

Impending Doom

1. Ravenous Disease
  2. Death Will Reign