Celeste – Animale(s)

Celeste – Animale(s)
Denovali, 2013

Celeste terroriseert onze gehoorgangen al sinds 2007 met zijn mixtuur van hardcore en blackmetal. Animale(s) is alweer de vierde plaat en nu is het zelfs een dubbelalbum dat gaat over een relatie die compleet mis loopt.

Deze band stond muzikaal al niet bekend als een stel vrolijke Fransen maar op Animale(s) weten ze het toch nog grimmiger en zwartgalliger te maken. Zoeken naar een sprankje hoop is dan ook een hopeloze missie, al hebben deze heren wel iets meer variatie gebracht, naar Celeste-normen. Daar waar de vorige albums als een brok graniet door je speakers werden gesmeten en je compleet ademloos lieten, is dat hier wel het geval. Sporadisch, dat wel.

Animale(s) komt wat dynamischer over dan voorgaand werk, zoveel is zeker. De gitaarpartijen lijken nog meer richting blackmetal te zijn gegaan, met vuig en stevig uitgesmeerd akkoordenwerk, en de ritmesectie is weer meer in de hardcore-traditie, met behoorlijk wat groove. Daardoor krijg je een ontzettend duistere sfeer die tegelijkertijd enorm opzwepend is. Celeste verloochent in ieder geval zijn screamoverleden niet (Mihai Edrisch), vooral de vocalen zijn ontzettend rauw en vol met emotie.

Het tempo wordt op sommige tracks behoorlijk omlaag gehaald, wat zorgt voor zeer geslaagde resultaten. (X) is een van de sterkere tracks op Animale(s), hier klinken de gitaren ontzettend wazig. De drummer geeft een aantal mokerslagen van jewelste, waardoor er echt diepte ontstaat in de vorm van een muzikale bodemloze put. Het einde van de plaat is eveneens heel mooi, er wordt letterlijk en figuurlijk een grafstemming gecreëerd met treurige blazerspartijen.

Animale(s) laat iets meer van de band horen, maar Celeste blijft toch vrij eenvormig. Wat ze doen is echt klasse. Toch zouden vooral de songstructuren wel eens wat veranderd kunnen worden, die lijken soms namelijk behoorlijk op elkaar. Met 70 minuten op de klok is Animale(s) net iets te lang, gelukkig is hij in twee schijfjes verdeeld. Wie de donkere dagen voor Kerst echt donker wil maken, kan zich zeker vergrijpen aan deze plaat.

Celeste - Animale(s)

1. Laissé pour compte comme un bâtard
  2. Au pied d’une bicoque peu séduisante