Trivium – Vengeance Falls

Trivium – Vengeance Falls
Roadrunner Records, 2013

Trivium heeft niet stilgezeten. Zes studioalbums, achttien singles. Ik ben bij Ascendancy blijven hangen en dat is ook de enige plaat die ik van ze heb. Verder voel ik niet de behoefte om verder uit te breiden, behalve met Vengeance Falls voor een review.

Omdat ik niet beter wist zit ik met het aardige Ascendancy in mijn hoofd te luisteren naar de opener op Vengeance Falls. De groovende metal pakt goed uit en in eerste instantie snak ik lichtjes naar meer. Helaas merk ik na de eerste breakpatronen (en dat is binnen de eerste minuut) dat deze cd geen groot luisterfeest gaat worden. De cleane mix is erg prettig, vooral voor de (ik gok getriggerde) drums. Nu zijn deze nergens uitmuntend snel en blastbeats zijn ook uit den boze, toch klinken ze te klinisch, mogelijk denk ik dus juist. De gitaren vallen eerlijk gezegd een beetje naar de achtergrond, de wat opgepolijste stem van Matt Heafy overstemt samen met de drums het geheel. Ook track twee, Vengeance Falls getiteld, begint met een lekkere groove maar verslapt ook tot swingende breakpatronen (metalcoregrooves) en wat janksnaren voor die melodische twist.

Ik weet weer precies waarom Trivium zo geliefd is bij een groot publiek en nog steeds overal optreedt, het houdt de metal redelijk mainstream. In deze situaties wordt het altijd lastig beoordelen; geef je veel punten vanwege een doodgelikte productie en een overall geluid dat de massa aanspreekt of vergeet je die punten en beoordeel je op het feit dat Trivium eigenlijk altijd al een professionele maar vergrijzende metal(core) for the masses-band is geweest. Ik hou het even in het midden. De dertien tracks hadden wat mij betreft ingekort mogen worden tot maximaal tien, minimaal een halve minuut per track korter en meer groove dan melodie. Ram die slappe refreintjes ook gewoon eens door op je drumkit.

Trivium - Vengeance Falls

1. Brave This Storm
  2. Vengeance Falls