Musth – Ebb & Flow

Musth – Ebb & Flow
Funtime Records, 2013

Enkele weken terug maakte ik dit spektakel mee: de release van de tweede full-length van het Belgische Musth. Een band die op Zware Metalen nog niet verscheen, maar zonder twijfel een bespreking waard is. Op Ebb & Flow sleurt de band je door een intens verhaal vol sludge, core en post-rock.

Musth - Ebb & Flow

Opener Tides is meteen al één van mijn drie lievelingstracks. Een beest van een opbouw, wat over het algemeen al een typisch kenmerk is van Musth, maar hier op de opener echt schitterend uit de verf komt. Een aparte drumopener, een opbouw naar het hardere werk en dan op het ideale moment nog die extra gitaarlaag er bij op. Sludge-patronen en golven die me dan plots weer aan het oudere Mastodon doen denken, echt met een schitterende sound gepresenteerd.

Op In Tranquil Waters en The Flood komt de gevoelige post-rockkant van dit gezelschap ook aan bod met gastzang door Mathijs van de band Grown Below en Brent Vanneste van Steak Number Eight. Niet de eerste de beste keuze, dat vertelt veel over het niveau van deze muziek en over hetgeen je hier te horen krijgt. The Flood zal smelten op de tong van iedereen die het warm krijgt van post-rock. Voor dit niveau moet je vandaag de dag al een tijdje zoeken, bovendien is het effect van de stem van Brent schitterend hier. Ook de bas is perfect mee opgenomen in de compositie van deze band. Een erg knap psychedelisch staaltje is het op die manier geworden door het samenspel van beide gitaristen en de repetitieve baslaag op Anchored.

Tot slot nog wat over mijn absolute topfavoriet op deze plaat: The Journey, een track die zijn naam duidelijk niet gestolen heeft. Wat begint met rust, harmonie en een licht psychedelisch en uiterst genietbaar sfeertje klimt halverwege op naar meer drukte en een atmosferische sludge-stijl om tot op het einde van te genieten, ware het niet dat die typische Mastodon-getinte golven nog eens voorbij komen tussendoor.

Een waar kunstwerk en net als die laatstbeschreven track is ook deze band er ééntje die zijn naam duidelijk niet gestolen heeft en een echte must vormt voor elke liefhebber van het post-metalgenre, zeker nu Ebb & Flow er is. Een laatbloeier voor de jaarlijst, maar hij staat er zeker nog tussen!

Musth - Ebb & Flow

1. Tides
  2. In Tranquil Waters