Earupt – Belief Relief

Earupt – Belief Relief
Eigen Beheer, 2013

Het Oost-Vlaamse Earupt is toe aan zijn debuut. Ik kende de band niet en ik vond ze ook niet meteen terug via de gekende kanalen in het internationale metalnetwerk. Dat komt omdat het een groovemetalband betreft die een radiovriendelijke sound niet helemaal verafschuwt. Hoe durven ze! Veertien nummers staan er op deze professioneel vervaardigde plaat.

Groovemetal dus, op zijn Belgisch. Ik herkende al snel de invloed van de meest succesvolle metalband uit België ooit, zijnde Channel Zero, in de grooves van Earupt. Freakshow is zo een rapmetalnummer, waar de nadruk op het tekstuele ligt. Niet meteen mijn ding. Heaven Came Down is een pak steviger, ideaal voor Stuck Mojo-liefhebbers, met een post-grunge-meezingrefrein. Het gaat de band een pak beter af! Let Go is opnieuw wat meer nu metal, met een postgrungerefrein. Het riffwerk mag er wel zijn maar de zang staat te nadrukkelijk in de mix en wanneer die solo weerklinkt is het net iets te houterig, te clean, te droog en te hoekig “gerapt”, terwijl de gezongen partijen bovengemiddeld vlot binnen gaan.

Na het instrumentale titelnummer volgt Space Between Us en het lekkere The Power Within, mijn hoogtepunt op deze plaat. Lekker groovende riffs, eindelijk wat ongecontroleerde agressie aan de microfoon en niet te voor de hand liggende teksten. Het doet me denken aan het betere Channel Zero-werk. Wat opzoekwerk toonde ook aan dat de demo van deze heren geproducet werd door Xavier Carrion, voor mij persoonlijk toch wel de bepalende factor in de kwaliteit van Channel Zero (geweest).

Geen misselijk debuut, zeker niet. Ik zou zeggen aan deze heren dat ze vooral ongebreideld voortdoen en zich richten op ritmische flows in plaats van verhakkelde rapcadansen. Ofwel neem je beter een producer die kennis en kunde heeft in nog meer mainstream muziekgenres.

Earupt

1. Freakshow

2. Heaven came down