Gallow’s Pole – And Time Stood Still

Gallow’s Pole – And Time Stood Still
Pure Rock Records, 2013

Als je bij je zevende album dat in 2013 wordt uitgebracht nog steeds hetzelfde klinkt als bij je eerste album in 1982 is dat dan een lovenswaardige prestatie, een enorme afgang of iets er tussenin? Bij Gallow’s Pole ben ik daar nog niet helemaal uit. Hardrock met heavy metal en prog-uithalen, dat blijft een beetje tijdloos en altijd wel lekker. Maar matige zang blijft matige zang ook al zet je daar allerlei lekkers omheen.

Een reis terug in de tijd, dat is wat deze Oostenrijkse band te bieden heeft. Vrijwel non-stop draaft het in midtempo lekker door, terwijl natuurlijk ook de ballads niet ontbreken. Af en toe dreigt de boel wat in te kakken maar dan wordt het weer omhoog getrokken door heel lekkere gitaren. Ook de rest van het instrumentale werk is dik in orde, evenals de composities en de teksten.

In de beginjaren werd men een beetje ondergesneeuwd door de Duitse buren die een niet aflatende stroom van goede hardrock en heavy metal produceerden. Eerder al werden de twee eerste albums van Gallow’s Pole opnieuw uitgebracht om aan het grote publiek te laten horen dat dit ondersneeuwen eigenlijk geheel ten onrechte was, omdat deze band toen al minstens van dezelfde kwaliteit was.

Of je dan je doel bereikt door een nieuw album in de markt te zetten dat nog precies zo klinkt als die eerste albums blijft voor mij een grote vraag. Neemt niet weg dat dit een aardige cd is met een prettige sound. And Time Stood Still, ik ben nog maar zelden een vlag tegen gekomen die de lading zo dekt. Voor de ware liefhebber dan ook een must.

gallows pole

1. And Time Stood Still
  2. Summer Rain