Psilocybe – Downward Aesthetic Movement

Psilocybe – Downward Aesthetic Movement
Eigen Beheer, 2013

Psilocybe? Weer één of andere vuile ziekte waar deze band zijn naam vandaan heeft gehaald? Neen hoor, onze Nederlandse (en ongetwijfeld ook heel wat Belgische) lezers kennen de Psilocybe ook wel als de alledaagse huis-, tuin- en keukenpaddo. Zelf had ik geen ervaring met deze bijzondere variëteit, en de nawerkingen laten me nog steeds enigszins verward achter.

Deze Polen noemen zichzelf experimentele deathmetal, wat natuurlijk een heel eenvoudige manier is om te zeggen dat je een beetje van alles doet. Op Downward Aesthetic Movement mag je namelijk death ’n roll, technische tempowisselingen en deathcore-achtig beukwerk verwachten. Het resultaat is zoals je misschien al had verwacht redelijk wisselvallig. Het deathmetalgedeelte zit in ieder geval redelijk snor, als Psilocybe er de zweep over legt, doet ze dat met overtuiging en met een korrelige gitaarsound die je old school kan noemen. Als ze vertragen, klinken ze hierdoor regelmatig als een aangename death ‘n roll-band. Dit gitaargeluid wordt grotendeels doorgetrokken in de technische passages en vooral de tempowisselingen. Geen melodische, jazz-achtige stukken, het technische zit hem in het onverwacht switchen tussen traag en snel, tussen rechttoe rechtaan deathmetal en tragere chuggs of solo’s. Voeg hier nog redelijk doorsnee vocalen bij en je hebt Downward Aesthetic Movement.

Dat noemt men dus tegenwoordig experimenteel. In een tijd dat Portal amper nog experimenteel genoemd wordt, is dit nu niet bepaald waanzinnig. Chaotisch is het zeker, en eigenlijk kunnen deze Polen een aardig stukje beuken. Je weet enkel niet waar je het grootste gedeelte van de tijd naar aan het luisteren bent en wat voor band Psilocybe eigenlijk wil zijn. Een doorgeflipte paddo-ervaring is het zeker niet, maar het is wel een experimentje waard. Hun hele album vind je trouwens gratis op de website, dat is nog wat anders dan paddo’s!

Psilocybe - Downward Aesthetic Movement

1. Imminent
  2. Downward Aesthetic Movement