An Autumn For Crippled Children – Try Not To Destroy…

An Autumn For Crippled Children – Try Not To Destroy Everything You Love
Aeternitas Tenebrarum Musicae Fundamentum, 2013

Blackmetal blijft een subgenre dat voor veel discussie zorgt, nu vanwege het feit dat er veel “blackgaze”-groepen zijn, bands die blackmetal met shoegaze vermengen. Een band die daar al sinds 2008 mee bezig is, is het Nederlandse An Autumn For Crippled Children.

De sfeer die de band neerzet is niet zoals veel blackmetal betaamt grimmig, maar heel melancholisch. De productie helpt daar ook aan mee aangezien deze heel dromerig is, de gitaren hebben een hele wazige toon en de vocalen staan flink op de achtergrond. Ondergetekende moest dan ook aan het geluid van deze band wennen, maar na meerdere luisterbeurten komen de prachtige melodielijnen tevoorschijn.

An Autumn For A Crippled Children wisselt tussen verschillende stemmingen. Sommige tracks krijgen bijna een postpunkvibe mee door middel van stuwende drumpartijen en prominente baspartijen en andere tracks klinken alsof je in een roes bent beland. De track Hearts Of Light behoort tot die laatste categorie en voor ondergetekende is dit het beste nummer van het album.

Terwijl er op de achtergrond een hele trieste pianopartij te horen is, liggen de gitaren in een warm bad van reverb en als luisteraar word je helemaal meegenomen zoals dit ook gebeurt bij goede shoegazeplaten. De schreeuwen lijken nog verder naar achter te zijn gegaan en de opbeurende melodieën springen er boven uit. Je hoort nog steeds dat het blackmetal is maar het klinkt opvallend vrolijk. Deafheaven kan dat ook zo goed, voor de rest hebben ze weinig overeenkomsten op een atypische hoes na.

Deze band is steeds meer zijn sound aan het verrijken en er zit veel vooruitgang in wat mij betreft. De mooie melodieën worden nog meer benadrukt door de synthpartijen en als geheel is Try Not To Destroy Everything You Love een sterk album geworden dat avontuurlijk is en de luisteraar grijpt en niet meer los laat tot de laatste tonen.

An Autumn For Crippled Children - Try Not To Destroy Everything You Love

1. Autumn Again
  2. The Woods Are On Fire