Conjonctive – Until the Whole World Dies…

Tenacity Music, 2013

Male and female fronted blackened deathcore from Switzerland. Zo kondigt Conjonctive zichzelf vol trots aan op zijn Facebook. Aangezien de band geen transgenders telt betekent dit dus twee zangers. Naar eigen zeggen zijn ze dus bovendien ook “blackened,” maar wat dat juist betekent, heb ik niet kunnen ontdekken.

Deathcore is wat deze Zwitsers spelen en deathcore is wat je mag verwachten. Alles is aanwezig, de breakdowns, de clicks op de drums, de retestrakke beukpassages en het onverstaanbare gebrom. In tegenstelling tot meerdere deathcorebands die het tegenwoordig zo extreem mogelijk zoeken, kiest Conjonctive op Unti the Whole World Dies… niet voor pure brutaliteit, maar voor zeer beheerste muziek, met regelmatig rustigere (lees tragere) stukken.

De grootste troef van de band, die men dan ook ten volle uitspeelt, is het vocale duo Sonia en Randy. Zowel mevrouw als meneer schreeuwt en grunt het hele album door als een bezetene, en wanneer ze dat tegelijkertijd doen, is het resultaat heel sterk. Langs de andere kant domineert het duo het volledige album. Daardoor blijft er voor de rest van de band weinig ruimte om te schitteren, de puur muzikale passages zijn beperkt, de hoogstandjes zijn op een hand te tellen. Ter compensatie gaan de zangers wel wat variëren, waardoor er soms wat gerapt lijkt te worden, maar wel met gebruik van de brute vocalen, wat niet altijd even goed werkt.

Al met al is Until the Whole World Dies… een fijn album voor de deathcoreliefhebber die niet op zoek is naar pure brutaliteit. Het vocale werk is uitstekend, maar muzikaal breekt dit weinig potten.

Conjonctive - Until the Whole World Dies…

1. I Spit On Your Grave