Rudra – RTA

Rudra – RTA
Sonic Blast Media, 2013

De stormgod van de hindoes viert zijn twintigjarige jubileum met een zevende elpee. Die blijkt over de Ramayana en diens filosofische vertellingen te gaan. Dat verpakken ze in hun gepatenteerde ‘vedische metal’. In het verleden had dat veel gemeen met de oosterse metal zoals we die kennen van een aantal bands, maar Rudra besteedt steevast meer aandacht aan zweverige passages. Singapores langst lopende band is echter niet zinnes om in herhaling te vallen en verzet op RTA de bakens.

Daar ben je vrij snel achter. Meer dan ooit maken de etherische, repetitieve meditatiepingels (duetten tussen akoestische en elektrische gitaar) het verschil. Met wat bezwerende Bengaalse percussie en bedwelmende gitaarhypnose duikt de luisteraar regelmatig een mystieke zweverigheid in. Een soort vredige bezinning, die je meevoert doorheen oosterse oasetuinen waar vlinders fladderen en kois aan de lelies knabbelen. Daar krijg je er nog wat ceremoniële sanskrietzang en rustige vedische solo’s bij en je bent helemaal weg.

Gewoonlijk verloste een verpletterend metaloplawaai je uit die trance. Nu is dat niet zo. Ze proberen het, maar de metaldelen zijn zo alledaags als een kop koffie: beetje zwart, lichtjes bitter en vooral heel voorspelbaar. Gitaar en basdrum die synchrone gallopritmes speelt? Dat is toch echt voorbijgestreefd hoor! Van die beukende thrash van weleer blijft nu amper wat gekrassel van een heel zwakjes ingemixte ritmepartij over. Ter compensatie krijg je dan wel lang uitgesponnen, flitsend soleerwerk waar het wierook vanaf spat met de herkenbare beenderscream van Kathir. Het staat in het niets met het slome slakkengangetje waaraan ze alles spelen. Zelfs wanneer de drummer ineens iets begint te doen wat wellicht als blastbeat bedoeld was, blijft die ritmegitaar wiegakkoorden zeuren. Assault is de uitzondering. Tot overmaat van ramp lijdt de droge productie sterk aan bloedarmoede. Neen, de storm van Rudra lijkt helemaal uitgeraasd. De stormgod is tot een scheet in een brahmaanse fles verworden.

Tracklisting
Rudra-RTA

1. Death