Boston – Life, Love & Hope

Boston – Life, Love & Hope

Frontiers Records, 2013

Boston kennen we natuurlijk allemaal van de wereldhit More Than A Feeling van het debuutalbum uit 1976. Muziek in het straatje van Foreigner, Cheap Trick en Reo Speedwagon. Erg Amerikaanse gepolijste rock met fraaie meerstemmige zang en het unieke, zelfontwikkelde, gitaargeluid van bandleider Tom Scholz. Deze man is aardig perfectionistisch aangelegd wat ertoe heeft geleid dat Life, Love & Hope pas album nummer zes is. En dat in krap 40 jaar.

Tom Scholz heeft op dit album het gebruikelijke arsenaal uit de Boston-gereedschapskist weer tevoorschijn gehaald: kamerbrede arrangementen, fraaie zang en herkenbare arrangementen (in Didn’t Mean to Fall In Love, dat overigens ook al op Corporate America uit 2002 stond, hoor je de riffjes van de hierboven aangehaalde wereldhit klinken) en het klankenpalet uit de zogenaamde “Rockman”. Je zou dan ook zeggen dat Life, Love & Hope een prima aanvulling is op de discografie van Boston. Dat is het echter niet. Ja, de nummers klinken onmiskenbaar als Boston en ja, ik neem de drumcomputer voor lief, maar Life, Love & Hope is vooral meer van hetzelfde en dan minder. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Boston blijft voor mij een band waar veel meer uit te halen valt. Scholz lijkt dat onbewust tegen te houden. Het songmateriaal is degelijk, maar leunt te veel op de reeds platgereden paden uit de jaren ’70. Nee, ik zet liever de prima Boston-verzamelaar uit 1997 op of het gelijknamige solo-album van Barry Goudreau uit 1980. Dat is een Boston-album zonder Tom Scholz, maar met de helaas in 2007 overleden zanger Brad Delp. Ondertussen is Life, Love & Hope slechts voer voor de fanatici die de laatste opnamen met Delp willen horen.

boston

1. Heaven on Earth
  2. Didn’t Mean to Fall in Love