Exhale – When Worlds Collide

Exhale – When Worlds Collide
Pulverised Records, 2013

Grindcore maakt in de laatste jaren een interessante ontwikkeling, een aantal bands (onder andere Antigama, Beaten To Death en Gridlink) zijn de grenzen van het subgenre aan het verbreden. Het grootste gedeelte van de grindcorebands blijft lekker razen zonder al te veel poespas, het Zweedse Exhale is zo’n band.

Tijdens het beluisteren van When Worlds Collide vraagt ondergetekende zich af of de bandnaam gedeeltelijk is gehaald uit de debuutplaat van Nasum, want die band is heel goed in de muziek van Exhale te horen. Ook heeft het Finse Rotten Sound zijn sporen achter gelaten op de sound van deze Zweden. De gitaren hebben het buzzsawgeluid wat de meeste Zweedse deathmetal uit de jaren ’90 typeert, lekker korrelig en scherp.

Aan het begin van de plaat lijkt het een beukfestijn te gaan worden, maar gaandeweg brengt Exhale er steeds meer variatie in. Het tempo wordt regelmatig behoorlijk laag gelegd, bijna richting doom. Op de afsluiter genaamd Left Inside is de grindcore achterwege gelaten en krijgen we een slepende track te horen die klinkt als het meest rauwe werk van The Ocean, erg verrassend. Ook weet de band op sommige momenten enorm te grooven en dan komen de hardcore-invloeden duidelijk tevoorschijn.

Met een speelduur van 37 minuten is When Worlds Collide een vrij lange plaat voor grindcorebegrippen, maar de mannen hebben gezorgd voor genoeg variatie. Het grootste gedeelte is een salvo van blastbeats en raggende gitaren met op de goede momenten een verandering in tempo. Gewoon een lekkere plaat die de meeste liefhebbers van grindcore zeker zal bekoren.

Exhale - When Worlds Collide

1. Wrath Unleashed
  2. Avsky