Winds Of Plague – Resistance

Winds Of Plague – Resistance
Century Media Records, 2013

Naast moordgriet Alana is er nog een reden waarom dit Amerikaanse deathcoresextet hoog aangeschreven staat. Het is zo’n band die er een originele twist aan geeft, de coreclichés met voldoende niveau omzeilt en die na acht jaar nog geen concessie gedaan heeft. Onwaarschijnlijk dus, dat dat men daar op hun vijfde plaat mee zou beginnen.

Binnenkomer (intro, schmintro) Say Hello To The Undertaker vliegt er laaiend snel in. De gekende melodieus aangescherpte snaarstenigingen met symfonische syntarrangementen doet zowaar een Fleshgod Apocalypseke, al is dat een eenmalige vergelijking. Een artificiële impactsound op de eerste dreun kondigt een massieve haal-‘m-neer aardbeving aan, waar het keyboard een fris lenteriedeltje overheen speelt. Structureel zit het compact ineen, met ook nog handenvol langzaam optrekkende moshgrooves, zoals de betere hardcorebands ze introduceerden. Zelfs de trage dreunblokken zijn relevant verwerkt, want dankzij koor- en/of strijkersorkestraties en een zachte laag gitaar- en pianomelodie krijgen ze een heel unieke samenstelling. Die mag weliswaar wat gevarieerder en vaker in de songs verwerkt zitten, want het is elke keer gelijkaardig.

De drums cijferen zichzelf voorbeeldig weg om bij te dragen tot de explosiviteit van de tempoveranderingen. Als is het jammer dat ze het niet kunnen laten om de gekende dreunriffs tot in den treure te volgen met de basdrums. De scanderende grunt- en hardcoreagressie heeft de nodige spierkracht om het heel geloofwaardig op te fokken, zodat dit een deathcorerelease is die er op zijn manier uit springt.

Tracklisting
WindsOfPlague-Resistance

1. Open The Gates