Still Remains – Ceasing To Breathe

Still Remains – Ceasing To Breathe
Eigen Beheer, 2013

Still Remains, nog zo een band waar ik normaal met een grote boog rond zou stappen. Metalcore, Amerikaans, christelijk. Evergreen Terrace was een matige verrassing eerder deze week, dus de verwachtingen liggen laag. Still Remains brengt deze derde plaat in eigen beheer uit, beetje vreemd wanneer je tienduizenden fans hebt, de reden voor die onafhankelijkheid is me niet bekend.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een pak meer genoten heb van dit Still Remains dan van de laatste tien metalcoreplaten uit eender welk continent. Productioneel staat dit als een huis, bij momenten gaat dit zelfs de strijd aan met een Soilwork, althans als het op gitaargeluid aankomt. De meeste nummers beginnen met stevig riffwerk, een geleidelijke gladde overgang met behulp van atmosferische synthlijnen volgt, waarna het aftellen is naar het clean gezongen refrein. Daarna wisselen hard en zacht elkaar af in onderhoudende composities. Sommige nummers blijven voor eeuwig hangen, zowel door de herkenbare riffs als de catchy refreinen, anderen zijn dan weer net iets te emo/jongensachtig, iets te gecontroleerd, iets te voorspelbaar. Echte vullers zijn er niet en dat is echt wel behartigenswaardig, net als het feit dat deze heren geen goedkope grooves in hun muziek integreren, ze durven zelfs langdurige dubbele bassen en wat voorzichtige blastjes tevoorschijn te toveren. Hulde!

Geef me een album vol Bare Your Teeth– en Close To The Grave-nummers en er komt nog een pakketje punten bij. Wie de mainstream beter gezind is dan ondergetekende neemt dit werkje sowieso tot zich, lijkt me. Moderne melodische metalcore met voorzichtige pop-allures, die zijn agressie niet inwisselt voor vrolijkheid. Ik ben veel slechter gewoon sinds het jaar 2008.

Still Remains

1. Bare Your Teeth
  2. Crone