Thisquietarmy – Hex Mountains

Thisquietarmy – Hex Mountains
Denovali, 2013

Eric Quach is een drukke muzikant en met zijn project genaamd Thisquietarmy brengt hij ontzettend veel releases uit. De laatste jaren deed hij vooral aan splits met bands als Labirinto en Year Of No Light en er zal spoedig een split met Syndrome (het project van Mathieu Vandekerckhove van Amenra) verschijnen. Nu is het tijd voor Hex Mountains, het eerste reguliere album van Quach sinds Resurgence uit 2011.

Deze nieuwe plaat is weer een stuk duisterder dan de muziek op Resurgence. Daar zocht Quach de lichtere kant op met dromerige gitaargolven die duidelijk door shoegaze en postrock geïnspireerd waren. Er was zelfs bijna een songstructuur te vinden in de muziek van de Canadees, maar die is op Hex Mountains weer als sneeuw voor de zon verdwenen. De drone staat weer vooraan en het zijn meer sfeerstukken die behoorlijk wat dreiging met zich meebrengen.

Dat de sfeer vooraan staat hoeft zeker geen probleem te zijn omdat het zeer belangrijk is bij drone, maar ondergetekende heeft iedere keer het gevoel dat er meer uit de stukken te halen valt. De ontwerpen van de geluidsarchitect genaamd Eric Quach zijn helemaal gerealiseerd als er pilaren worden geplaatst in de vorm van een bas- en drumpartij. Op twee tracks van Hex Mountains heeft Quach bijna een band gevormd.

From Darkness wordt al omhoog getrokken door minimalistisch drumspel waarin vooral de bekkens geaccentueerd worden en Spirits In Oblivion heeft een stuwende tribal beat die klinkt alsof de apocalyps er aan zit te komen. Het zorgt voor meer vormgeving en de melodieën die er echt wel in zitten worden op de voorgrond gebracht. In de tweede en derde track worden er vocalen in de muziek gebracht, maar toch blijft het te langdradig.

Hex Mountains zorgt voor gemengde gevoelens. Op From Darkness en Spirits In Oblivion is Quatch zeer gefocust bezig en dat zorgt voor geweldige resultaten, bij de echte dronetracks verliest ondergetekende na een tijd zijn aandacht.

Thisquietarmy - Hex Mountains

1. From Darkness
  2. Wraithslayers