Die Krupps – The Machinists Of Joy

Die Krupps – The Machinists Of Joy
Synthetic Symphony, 2013

Zestien jaar. Zo lang is het geleden dat de grondleggers van de Duitse industrial (metal) nog eens een plaat fabriceerden. Bij hen is ‘industrial’ letterlijk te nemen. Niet alleen noemden ze zich naar een familie die al vierhonderd jaar een staal- en wapenfabriek runt, muzikaal zit er steevast een laag bikkelende elektronica onder de metalen riffsmidse. Zo was dat tenminste sinds de band in 1992 bij zinnen kwam en de Electronic Body Music inruilde voor Neue Deutsche Härte. Is dat na zestien jaar op hun achtste full length ook nog zo?

Hoe hard je er ook de hele plaat door op zit te hopen: nee, dat is niet zo. Een waarlijk sublieme grondlaag electro smeekt er nochtans om. Donkere syntarrangementen en dominante elektrostatische velden doen sterk aan de new wave van een Fields Of The Nephilim of een Sisters Of Mercy denken, terwijl die typisch Duitse en trage robotische stampbeat helemaal terug grijpt naar Neue Deutsche Welle-acts als Grauzone, Deutsch-Amerikanische Freundschaft en natuurlijk Kraftwerk. Lage en emotieloze voordrachtvocalen maken er een wel heel somber sfeertje van, dat dankzij een permanente stroom van stompende beats, multifunctionele synthesizers en diens electrowaves superdansbaar is. Liefhebbers van het genre fantaseren er de punchy gitaarriffs moeiteloos bij, maar alleen bij Nazis Auf Speed is ze er ook echt.

Natuurlijk is dit veel betere dansmuziek dan wat er op Tomorrowland en de meeste commerciële festivals weerklinkt. Het is gewoon doodjammer dat Die Krupps de stijl die hen groot gemaakt heeft afzweren en overstappen op hedendaags klinkende Neue Deutsche Welle met een tragere en stabielere vorm van EBM. Met gitaar was dit zomaar een van de beste platen van het jaar geweest. Doch sie haben es nicht gewollt en dus is dit een enorme teleurstelling!

Tracklisting
Die Krupps - The Machinists Of Joy

1. Ein Blick Zurück In Zorn