Dethklok – The Doomstar Requiem

Dethklok – The Doomstar Requiem
Williams Street Records, 2013

Dethklok is de fictieve band uit de Amerikaanse tv-serie Metalocalypse gecreëerd door Brendon Small. Ken je dit komische parodie/eerbetoon aan de metalcultuur nog niet en kom je vaker dan één keer per jaar op deze site, dan wordt het hoog tijd om je leven te verrijken met de avonturen van deze “larger than life” deathmetalband. In de bizarre wereld van Metalocalypse draait het om nog maar één ding en dat is de muziek van Dethklok. Tegelijkertijd worden alle aspecten van metal en de hele cultuur op hilarische wijze op de hak genomen. Na vier seizoenen met korte afleveringen werd het tijd voor een climactische special van een uur waarin het verhaal over dit vijftal tot het terechte epische einde gebracht zou worden: The Doomstar Requiem.

Tegelijkertijd heeft Brendon Small dit gelijknamige album uitgebracht en dat is eigenlijk best vreemd. The Doomstar Requiem is namelijk een rock-opera waarin alle tekst gezongen wordt. Luisteren naar het album is dus een aparte ervaring omdat het verhaal constant doorloopt maar zonder beelden niet altijd even goed te volgen is. Bovendien zitten er nogal wat bizarre overgangen in waar de stijl sprongen maakt tussen de gebruikelijke melodische deathmetal naar ballads en andere uit de toon vallende musicalnummers. Het album zal een stuk beter te volgen zijn voor mensen die de aflevering zelf dus wel gezien hebben, op zichzelf genomen is het nogal een bij elkaar geraapt zooitje.

De muziek komt overeen met wat we ondertussen gewend zijn van de “band”: een mix van death- en powermetal met een overdaad aan gitaarsolo’s en uitstapjes naar vele andere stijlen. Een groot verschil met eerdere albums is dat we niet alleen de stem van het personage Nathan Explosion horen, maar ook van de andere bandleden en zelfs de manager. Helaas worden deze karakters niet allemaal door Brendon zelf ingesproken waardoor het niveau van de vocalen wat wisselvallig is geworden. Verder is de focus van muziek zoveel verschoven naar ondersteuning van de verhaallijn dat er weinig herkenbare nummers overblijven. De toevoeging van orkestpartijen… Tsja, daar kan volgens mij niemand nog echt enthousiast van worden.

Aangezien ik hier alleen een recensie schrijf van het album zelf en niet de special die erbij hoort verblijf ik in een lastig parket. Hoe je het ook wendt of keert, het album op zichzelf genomen is niet zo sterk en zou als het van een andere willekeurige band afkomstig was weinig aandacht ontvangen. Als musical of rock-opera is het allemaal zeer vermakelijk, maar de focus op dit album ligt gewoon te weinig op de nummers om uiteindelijk zonder de bijbehorende beelden tot zijn recht te komen. Uitzondering (en daarmee ook luistertip) is de single van het album: Blazing Star. Wel een keer kijken dus, maar het album lekker laten liggen.

Dethklok - The Doomstar Requiem

1. The Birth / Fata Sidus Oritur / One of Us Must Die
  2. Magnus and the Assassin