Out Of Yesteryear – Mass

Out Of Yesteryear – Mass
Basick Records, 2013

Het Wit-Russische Out Of Yesteryear opent op Mass gewelddadig lekker. Een riff om je vingers bij af te likken, opbouwende drumfills en een tweede gitaarlijn om vervolgens te ontaarden in een zeldzaam lekkere deathgroove. Slepend gitaarspel over een blastbeat die hakt als een doodseskader met een diepe doch zuivere grunt die alles melodisch aan elkaar gromt. De beginriff komt nog een aantal keer op herhaling met een chaotischer drumpatroon en opvolgend weer die swingende groove. De band zelf geeft de term blackened deathmetal aan zijn muziek, wat hoorbaar is bij de rustmomenten in het nummer. Zwarte melodieën met overwegende doodskrijsen geven een aangename twist. Een stevige opener van het album.

Opeenvolgende track Messenger Of Doom schoolt op eenzelfde principe, uiteraard is hier gekozen voor een andere riff. Eerder al komen in dit nummer de zwarte randjes van de deathmetal naar boven. Tyrants Or Slaves klinkt vanaf het begin als een duistere blackened deathmetaltrack, mede door het slaggitaarritme, maar neigt ook voor het eerst op deze schijf de deathcore kant op. Ook in dit nummer weer een lekker slepende groove onder blastbeatgeblaas met tremolospel, over het algemeen ligt hier ook de kracht van de band. Gaandeweg de tracklist wordt je nog veel vaker op een snoeihard tempo omver geblazen, blijft de muziek lekker onheilspellend klinken en boort de complexe mix van instrumenten op je schedel in. Minpunt; na de openingstrack blijft het principe van die songstructuur iets te vaak op herhaling komen, met minimale verschillen. Dezelfde patronen, andere riffs. IX klinkt sterk als een Vital Remains-liedje minus de mislukte solo. Het vijftal moet het echt hebben van de overall power die Mass uitstraalt, een stampende doodsmars van begin tot eind, alles verpletterend.

Zo is een beeld geschetst van deze tweede langspeler van het Wit-Russische vijftal. In 2010 bracht het zijn debuutalbum The Blackness uit, de single Paranoid Disgust stamt inmmiddels uit 2012. De gelijknamige debuut-EP kwam twee jaar na oprichting uit in 2008. Het zit wel goed met deze jonge mannen, Mass is dan niet de meest afwisselende plaat geworden, maar een goede voldoende en zeker wat luisterbeurten waard.

Out Of Yesteryear - Mass

1. Paranoid Disgust
  2. Messenger Of Doom