Iced Earth – Plagues Of Babylon

Iced Earth – Plagues Of Babylon

Century Media, 2014

Het vorige album Dystopia van Iced Earth viel bij mij behoorlijk in de smaak. Het eerste album met zanger Stu Block in de duiventil van Jon Schaffer greep overduidelijk terug op oude stijlelementen die de band aan het midden van de jaren ’90 tot één van de weinige smaakmakers in het zo goed als dode powermetal-genre maakte. Een forse tournee waarbij de Nederlanden niet werden vergeten volgde aansluitend. Een luxe, want met zanger Matt Barlow behoorde dat de laatste jaren zeker niet tot de mogelijkheden. Deze luxe resulteerde in een luxeprobleem. Wanneer en waar moest de nieuwe plaat worden opgenomen? Uiteindelijk werd deze maal niet de vertrouwde Morissound-studio in het thuisland (alhoewel, Schaffer schijnt tegenwoordig niet meer in de Verenigde Staten te bivakkeren) opgezocht, maar werd de plaat tussen de (tour)bedrijven opgenomen in Duitsland. Het eindresultaat laat mij echter om verschillende redenen met een dubbel gevoel achter.

In de eerste plaats grijpt Schaffer wederom terug op het inmiddels aardig uitgemolken concept rondom de Setians. De eerste helft van de plaat beslaat dan ook een mini-concept waar de band muzikaal teruggrijpt op de platen Framing Armageddon en The Crucible Of Man. Het resultaat zijn nummers die maar moeilijk op gang komen en bombastische meerstemmige refreinen kennen die ik al eens eerder heb gehoord van Schaffer en co. Positief is echter wel dat de balans midtempo en snel ongeveer fiftyfifty is waardoor je bij het einde van het concept The End? halverwege deze langspeler niet geneigd bent de speler uit te drukken.

De tweede helft van de plaat start met de typische Iced Earth-ballade If I Could See You Now. Prima nummer, maar het kan niet tippen aan vergelijkbare songs als Watching Over You of Blessed Are You. En waar je dan verwacht dat de “losse” nummers op de tweede helft van de plaat lekkere beukers zijn valt dat ook weer tegen. Enkel op Cthulu wordt het gaspedaal enigszins ingedrukt. Het is allemaal goed, maar bovenal erg degelijk. En ik had toch iets meer vuurwerk verwacht na het verrassende Dystopia uit 2011.

Plagues Of Babylon komt op mij over als another day at the office. In tegenstelling tot zijn voorganger wordt minder teruggegrepen op het verleden, maar echt nieuwe paden worden niet bewandeld. Iced Earth levert een veilig product dat zijn status zal bestendigen. De echte liefhebber schaft de plaat aan om toe te voegen aan zijn collectie, maar zal wanneer hij de echte Iced Earth wil horen teruggrijpen op het onbetwiste hoogtepunt uit Iced Earth‘s oeuvre Alive In Athens dat na verloop van jaren meer en meer de status van een Live And Dangerous of Strangers In The Night van Iced Earth dreigt te worden. De kenner weet genoeg. Ik had na bijna drie jaar meer verwacht.

ic

Reguliere versie:

1. Plagues of Babylon