Noothgrush/Coffins – Split

Noothgrush/Coffins – Split
Southern Lord, 2013

Noothgrush heeft in zijn omvangrijke carrière al welgeteld één langspeler uitgebracht. Daartegenover staan tien split-albums. Op deze deelt men het schijfje met het Japanse Coffins, dat eerder vorig jaar met The Fleshland nog een album afleverde en met zestien splits ook lekker meedoet. Enige ervaring kan je deze twee bands dan ook niet ontzeggen hierin en misschien is dat dan ook de reden dat ze in mijn ogen één van de beste splits afleveren van 2013.

Maar waar deze twee bands mij het échte plezier mee doen is natuurlijk hun muziek. Traag, log en zichzelf voortslepend zoals Noothgrush begint en je hebt mijn aandacht gelijk te pakken. Het is hier waar de doom stroperig wordt en de scheidingslijn met sludge opgezocht wordt waar deze band echt uitblinkt. Samples die wat mij betreft uit Star Wars hadden kunnen komen fleuren Jundland Wastes nog wat op maar de hoofdrol blijft weggelegd voor de traag beukende ritmesectie en vuige vette riffs. Na afsluiter Thoth is het de beurt aan Coffins, dat met twee nummers vertegenwoordigd is. De muziek van de Japanners is ook log en traag maar gaat richting de doom-/death-hoek en kent meer raakvlakken met het trage werk van Asphyx. Slepend en moddervet zijn hier de sleutelwoorden zonder dat een tempoversnelling wordt geschuwd zoals dat bij lekkere old school death hoort.

En zo bewijst het label Southern Lord maar weer eens dat het de benaming van kwaliteitslabel meer dan verdient. Hier komen echt zo goed als geen slechte albums of in dit geval splits vandaan en deze split is dan ook weer verplichte aanschaf.

Noothgrush

Kant Noothgrush:

1. Humandemic