Omega Xentauri – To A Debt That Was Never Ours

Eigen beheer, 2013

Een plaatje van onze zuiderburen. Omega Xentauri’s To A Debt That Was Never Ours is het tweede full length-album, opgenomen in eigen beheer. Een infosheet die spreekt over de band alsof deze de leermeester van de symfo rock en progmetal is. Lichtelijk overdreven en ook helaas niet van toepassing op de kwaliteit van de plaat.

Of het aan de kwaliteit van de opnameapparatuur ligt weet ik niet, maar met regelmaat stoor ik me erg aan het geluid van bijvoorbeeld de zang van Lotte, zeker in het tweede nummer Asteri of Astari (het is me niet echt duidelijk omdat de speler het één aangeeft en het booklet het ander, idem bij Angel/Angel Of Death). Met dit en meerdere slordigheidsfoutjes (in de tenenkrommende solo in de openingstrack, maar ook de vele andere slechte solo’s op het album) heb ik toch echt het idee dat de band een wat afgeraffelde opname heeft gemaakt. Als het muzikaal en technisch nu helemaal recht zou zitten was dat geen probleem, maar het hele samenspel van de muzikanten is gewoon niet top. Ondertussen bedenk ik me dat ik een optreden helemaal niet zou trekken, het vijftal is te overtuigt van eigen kunnen (volgens het schrijven) terwijl ik een partij moeite zit te doen een passage op te merken die mijn aandacht trekt. Daarbij duren alle tracks veel te lang, blijkt meermaals dat Lotte niet kan zingen en dat het collectief alles wat ze bedacht heeft maar aan elkaar heeft geplakt om de schijf vol te krijgen.

Met deze plaat overtuigt de band geen enkele progmetal- of symfonische rock-liefhebber, daar durf ik om te wedden. Te dik ligt er bovenop dat deze band niet klaar is voor een carrière in de muziek, althans in dit genre. Helaas heren, en dame.

Omega Xentauri - To A Debt That Was Never Ours

1. Fallen From Grace
  2. Asteri