Yuri Gagarin – Yuri Gagarin

Yuri Gagarin – Yuri Gagarin
Levande Begravd Records, 2013

Tussen de lijsten met promo’s die we te zien krijgen staan releases waar je veel van verwacht maar net zo vaak van die albums waarvan je echt niet weet wat je krijgt. Yuri Gagarin behoorde tot die tweede categorie en wat wil je eigenlijk ook met een band genoemd naar Ruslands en misschien wel s ’werelds bekendste kosmonaut. De muziek stond weggezet onder de noemer spacerock en hoe juist kan een noemer zijn?

Wat ik hier in vier tracks voorgeschoteld krijg brengt ook mijzelf langzaam terug in het verleden, met de koptelefoon op weet de spacende stonerrock mij mee te zuigen het heelal in, net zoals War Of The Worlds van Jeff Wayne dat jaren terug deed. Alleen muziek, hypnotiserende stonerriffs voorzien van een geweldige laag van effecten die je doet afdwalen onder aanvoering van prachtige spacy leads, geen zang om je terug op aarde te plaatsen. De effecten van het keyboard en de samples geven de extra laag die het gevoel van ruimte nog versterkt waar de ritmesectie het geheel strak in het gareel houdt zonder klinisch te worden. Bandvergelijkingen wil ik in dit geval eigenlijk liever niet maken maar voor de beeldvorming kan je je de liefdesbaby van Hawkwind en Oranssi Pazuzu inbeelden.

Lang van stof zou ik willen zijn om jullie middels de tekst net zo in vervoering te brengen, gelijk als deze Zweden dat bij mij lukt, maar een woordkunstenaar ben ik nooit geweest. Wel hoop ik dat het enthousiasme wat hieruit spreekt jullie overhaalt om deze unieke band een kans te geven, je zult er geen spijt van krijgen.

Yuri Gagarin

1. First Orbit
  2. Sonic Invasion 2910