Circle – Incarnation

Circle – Incarnation
Ektro Records, 2013

Circle is een Finse band die al flink zijn sporen heeft verdiend in de muziek met zijn krautrock. In het oeuvre van de band is genoeg variatie te vinden, maar nu heeft Circle echt een uitstapje naar een ander subgenre gemaakt. Dames en heren, Incarnation is een deathmetal-plaat geworden!

Dat behoeft enige uitleg: de originele leden van Circle zitten namelijk even in Falcon om AOR (Adult Oriented Rock) te spelen en hebben de naam Circle nu als het ware uitgeleend aan andere muzikanten. De nieuwe leden hebben namelijk een deathmetalverleden. Dit is zeer verwarrend, maar de originele leden gaan waarschijnlijk weer snel onder de naam Circle verder. Op de eerste twee tracks en Bloodstreams laat Circle weinig experimenteerdrift horen, het lijkt een flinke knipoog te zijn naar de Zweedse deathmetal uit de jaren ’90 als Edge Of Sanity. In deze stijl is Circle ronduit matig, nergens beklijft het echt. Het is allemaal vrij rommelig met chaotisch gesoleer.

Transcending heeft duidelijk een meer experimentele richting en de nadruk ligt op sfeer. Er komt een muur van geluid op je af die erg wazig klinkt en eigenlijk vrij saai is. In die kakofonie van geluid gebeurt er ontzettend weinig, terwijl deze Finnen in de krautrock de kunst van de repetitie tot in de puntjes beheersen en er zeer spannende dingen mee doen. Op Burden lijken de deathmetal en krautrock op een succesvolle manier bij elkaar te komen, maar dan komen er vocalen langs om de boel te verzieken.

Incarnation is waarschijnlijk een leuke manier geweest voor de leden om even goed los te gaan, ik heb er weinig plezier aan gehad. Het spelen van old school deathmetal wordt door talloze bands beter gedaan en het maken van experimentele en zeer naargeestige deathmetal is meer iets voor bands als het Australische Portal. Geef mij maar het krautrockende Circle!

Circle - Incarnation

1. Incarnation
  2. Infamy