AlNamrood – Heen Yadhar Al Ghasq

AlNamrood – Heen Yadhar Al Ghasq
Shaytan Productions, 2014

Wat is dit nu weer? Blackmetal uit Saoedi-Arabië, geheel doorspekt met oosterse invloeden. Daar is an sich niets mis mee, getuige de meer dan geslaagde cd’s van bijvoorbeeld Nile. Hetgeen AlNamrood ons echter voorschotelt is echter hele andere koek. Op de meest vreemde momenten komen er oosterse instrumenten voorbij die lukraak geplaatst lijken en de aandacht volledig afleiden. Op het irritante af zelfs. De gitaarriffs lijken allemaal heel vluchtig op een regenachtige middag geschreven te zijn. Het is weinig memorabel materiaal, dat het ene oor in en het andere weer uitgaat.

Kwalitatief gezien is dit echt ver beneden de maat. Daarvoor is allereest de productie ondermaats. De gitaren klinken veel te overstuurd. Het geluid van de snaredrum is te allesoverheersend en drukt de rest van de drums volledig naar de achtegrond. De stem is veel te eentonig en kan eigenlijk net zo goed weggelaten worden hetgeen in het openingsnummer ook is gebeurd. De teksten zelf zijn allemaal in het Arabisch. Daar de meesten van ons deze taal niet machtig zijn moeten we er maar op gokken dat deze over typische blackmetalzaken gaan en er niet een recept voor kip met couscous wordt voorgedragen.

Deze band uit Saoedi-Arabië speelt blackmetal en maakt het zichzelf daarmee in het thuisland uitermate moeilijk. De muziek is officieel verboden en de teksten in deze stijl staan – aannemelijk – niet bepaald positief ten opzichte ven religie. Opnemen is dan ook een lastige klus en optreden lukt er alleen als je levensmoe bent.

Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder Heen Yadhar Al Ghasq is opgenomen en de dito omstandigheden waaronder de band moet operen is dit een cd geworden waar de meesten van ons weinig mee zullen kunnen.

Al Namrood - Heen Yadhar Al Ghasq

1. Estahalat Al Harb
  2. Heen Yadhar Al Ghasq