SubRosa – More Constant Than The Gods

SubRosa – More Constant Than The Gods
Profound Lore Records, 2013

In de eerste week van 2014 hoorde ik More Constant Than The Gods van het Amerikaanse SubRosa dat gemakkelijk in mijn jaarlijst had kunnen staan. De plaat kwam in september 2013 uit op Profound Lore, een label dat steevast kwaliteit aflevert.

SubRosa is een apart geval in de doom metal in de positieve zin. De eerste minuten van de plaat zijn zeer ingetogen en kunnen zo op een duistere singer/songwriter-plaat. Daarna breekt de hel wel los met loodzware riffs en donderende drums, maar de band weet nog steeds een opvallend melancholische en gevoelige sfeer neer te zetten. De prachtige vioolpartijen dragen hier natuurlijk aan bij en ze nemen een erg belangrijke rol in. De trieste melodielijnen komen op een viool vele malen beter over omdat het echt een gevoelsinstrument is. Het slot van The Usher is groots door de muur van gitaren maar tegelijkertijd erg breekbaar door zijn melodielijn.

In doom metal zijn de hersensplijtende riffs natuurlijk zeer belangrijk en die krijg je echt wel genoeg op More Constant Than The Gods, maar SubRosa gaat erg subtiel te werk en boekt daardoor fantastische resultaten. Cosey Mo is daar een zeer goed voorbeeld van. De riff is simpel en doeltreffend, maar de vioolpartijen bewegen zich echt gracieus door de track heen. Zeer indrukwekkend. Ook is de gevoelige vrouwelijke cleane zang een gouden greep, zeker niet perfect maar het past helemaal bij de sfeer van de plaat.

De invloed van folk is zeer duidelijk op More Constant Than The Gods te horen, vooral op No Safe Harbor waar de metalinvloeden pas aan het eind opdoemen en Affliction met zijn zeer verwrongen slidegitaarpartij, je voelt echt onheil tijdens deze track. De beelden die deze plaat oproept zijn de Amerikaanse landschappen in de negentiende eeuw, toen de natuur nog de overhand had. Het is ver verwijderd van het moderne en het zit echt in zijn eigen wereld. SubRosa laat de schoonheid van doom metal in zijn volle ornaat horen, daarvoor hulde!

SubRosa - More Constant Than The Gods

1. The Usher
  2. Ghosts Of A Dead Empire