Grieving Age – Merely the Fleshless We and the Awed Obsequy

Solitude Prodcutions, 2013

Het Saudische (!) Grieving Age is een van de weinige actieve metalbands uit deze regio. Fijn om meteen een dubbelalbum, fysieke promo’s bovendien, te mogen ontvangen. Twee cd’s, vijf nummers en bijna twee uur doom/death, niet min als vervolg op een album van een dik half uur. U merkt dat ook de songtitels ongeveer even lang zijn al de nummers en ook de eigenlijke teksten zijn een waslijst aan diepzinnige/kunstzinnige mijmeringen. Iemand met veel tijd kan er ongetwijfeld iets van maken, maar aangezien de teksten niet echt te verstaan zijn, zal ik er niet verder op ingaan.

Muzikaal serveert Grieving Age een herkenbare mix van doom- en deathmetal. Verwacht je dus aan slome riffs, trage grunts en dieproffelende drums. De productie (het album werd opgenomen in Engeland) is uitstekend. Dit is geen donkere poel van onherkenbaar lawaai, maar zuivere, trage en bij wijle melodische muziek. De naam die tijdens het luisteren het vaakst bij me opkwam is Owl. Net als bij de Duitsers vind je hier ellenlange nummers die nu en dan ietwat versnellen, wat het geheel heel wat interessanter maakt. Een grote troef van Grieving Age zijn de vocalen van Ahmed Shawli, die voor voldoende variatie zorgen. Hij beperkt zich niet tot een diep gebrom maar gaat gelukkig regelmatig hoger of lager.

Merely the Fleshless We and the Awed Obsequy maakt van lange nummers een handelsmerk, maar de eindeloze riffs zijn tegelijkertijd de grote zwakte van de band. Hoewel er regelmatig boeiende stukken zijn te vinden en het binnen zijn genre bijzonder goed is uitgevoerd, blijft het gewoon niet boeien. Na een tijdje weet je niet meer in welk nummer je je bevindt, besef je dat het nummer al meer dan tien minuten bezig is en dat er nog een tweede album op je ligt te wachten. Het is allemaal oké, maar voor deze overdosis aan speelduur is het gewoon niet sterk genoeg.

Grieving Age - Merely the Fleshless We and the Awed Obsequy
CD 1:

1. Merely the Ululating Scurrilous Warblers Shalt Interminably Bray!!