Truckfighters – Universe

Truckfighters – Universe
Fuzzorama Records, 2014

Desertrock afkomstig uit het koude Scandinavië: daar staat het Zweedse Truckfighters voor. Met debuut Gravity X uit 2005 bewees de band al niet onder te moeten doen voor bands als Kyuss en Fu Manchu, beide monolieten binnen het genre. Opvolgers Phi en Mania waren van een vergelijkbaar niveau dus de vierde output van de band, Universe, zou hetzelfde stramien moeten volgen.

De grootmeesters van de fuzz trappen de plaat sterk af met Mindcontrol, een nummer dat meteen de vibe die Truckfighters typeert je oren in slingert. Op het eerste gehoor lijkt er niet veel veranderd te zijn aan de sound van de band, alhoewel het opvalt dat de zang van Oskar Cedermalm wat meer het voortouw lijkt te nemen. Dit is positief, want Cedermalm beschikt over een stem die erg veelzijdig is, waardoor zowel de harde als zachtere passages beter dan ooit klinken, wat het nummer The Chairman perfect laat horen.

Het derde nummer, Prophet, is een beetje de vreemde eend in de bijt op dit album. Het voelt voor mij wat aan als iets van Queens of the Stone Age, een band die mij wat minder kan smaken. Liefhebbers van voorgenoemde band zullen dit nummer zeker kunnen hebben, maar mij doet het wat minder. Binnen het geheel van het album past het echter wel; het meer uptempo karakter van Prophet is een mooie afwisseling tussen de doorgaans wat tragere nummers. Get Lifted doet het allemaal wat rustiger aan. Dit nummer beeldt perfect het “woestijngevoel” uit dat het genre van de desertrock zo typeert. Dit is misschien een wat knullige uitdrukking, maar het beantwoordt perfect aan de werkelijkheid.

Convention ligt dan weer in dezelfde lijn als Prophet en klokt af op minder dan twee minuten. Dit is waar de band wat minder schijnt dan in de overige nummers: het is allemaal niet zo boeiend als de meer downtempo nummers. Convention vloeit naadloos over in Dream Sale, waar Truckfighters een sterkere kant laat zien, maar het magnum opus van Universe zit er nog aan te komen. Mastodont, een gepastere titel hadden de Truckfighters niet kunnen bedenken. Het zwaarste, doch evenwel het meest pakkende nummer op dit album klokt af op net geen veertien minuten, wat voor de gemiddelde muziekluisteraar al wat aan de lange kant is. Bij het beluisteren van het album is Mastodont echter een must: het toont nog maar eens wat voor een goede songwriters de mannen van Truckfighters wel niet zijn.

De eindbalans valt als volgt op te maken: de Zweden zijn erin geslaagd om hun manier van songwriting verder uit te diepen. Prophet en Convention zijn de enige nummers die wat afbreuk doen aan die stelling, maar daar compenseren de overige nummers ruimschoots voor. De fuzz is nog steeds prominent aanwezig en klinkt beter dan ooit: productiegewijs is het album heel wat gelikter dan z’n voorgangers. Dit kan een heikel punt zijn voor sommigen, maar ik kan het wel hebben. Wie nog niet mee is met Truckfighters heeft met Universe de perfecte opstapplaats.

Truckfighters - Universe

1. Mindcontrol
  2. The Chairman