Psyclon Nine – Order Of The Shadow: Act 1

Metropolis Records, 2013

Stoppen doen ze nog niet. Dat hebben ze in 2010 gedaan om na nog geen jaar weer te beginnen. Toch zou deze vijfde disc het laatste zijn wat het excentrieke industrial blackmetalgezelschap uit de Bay Area de mensheid schenkt. Veel acts gaat deze Orde van de Schaduw dus niet meer opvoeren, hetgeen het bijvoegsel uit de titel redelijk overbodig maakt. Touren gaan de lederen panties dragende kapselmodellen nog wel een tijdje doen en dat is fijn.

Industrial black lijkt altijd ergens tussen twee ruimtestations in te zweven. Enerzijds straalt er een soort onmetelijke duisternis vanaf, anderzijds komen er regelmatig transmagnetische transmissies door. Die sfeersetting krijgt veel aandacht, met haast cinematografische samples en geluidsspelen voor, tijdens en na de songs. In dat firmament van synths en samples gaan in een chromen distortionkorst gekapselde gitaren hun monotone gangetje met digitaal bijgewerkte drumbeats. Onder aanvoer van een breed universum futuristische gammastralen en gitaar- en drumgesynchroniseerde ontstekingsmechanismes, levert dat logge stootkolossen met abrassieve riffpistons zoals Glamour Through Debris op. Bij de titeltrack en Suffer Well spelen dragende gitaarmaterie en machtige kosmosynths op de macht.

Er is echter wel wat aan te merken. Te beginnen bij de mix, waar zeer veel (wellicht intentionele) ruis op zit. Dat werkt voor sommige indusblackbands, hier neemt het slagkracht en schwung weg. De tot een demonische babygil geperste krijs, daar ben je voor of tegen. Saaie tracks zoals Remains Of Eden of Take My Hand While I Take My Life, daar ben je alleen maar tegen. Als je dat allemaal in de weegschaal legt, heb je een middelmatige plaat en dus een terechte conclusie dat het beter is om op het livespel te focussen.

Tracklisting
Psyclon Nine - Order Of The Shadow

1. Consecreation