Kauan – Pirut

Kauan – Pirut
Blood Music, 2013

Kauan is jaar en dag het Russische kindje van Jan geweest hier bij Zware Metalen en met de laatste release van het gezelschap eind 2013 wordt nog maar eens duidelijk waarom de goede man over deze Russen altijd zo enthousiast is geweest. Pirut is nummer vijf van deze post-doom band. Dat is uiteraard maar een etiket en het zegt niet veel over het spektakel dat je veertig minuten lang zal ervaren.

Wederom is metal een sporadisch element op Pirut geworden. Sporadisch, maar met een absolute meerwaarde. Deze band houdt ervan om sprankelende Tenhi landschappen op te bouwen, met wat viool-melancholie vanuit het oude Anathema-straatje, maar waar de nieuwere virtuoze input van Anathema net zo goed om de hoek komt kijken. Kauan is een band die vooral uitblinkt in het presenteren van een totaalpakket waarin je eigenlijk de duur en hoeveelheid van de tracks uit het oog verliest en je wordt opgenomen in de schoonheid van het muzikale weefsel dat opbouwt, even zoet-melancholisch losbarst en weer even beheerst van sfeer verandert. Hier en daar duikt er zo wat uiterst mooie akoestiek met Russische zang op, of komen er even wat zwierige synth-fases. Pink Floyd is vaak niet zo veraf.

Een plaat die mensen dus blindelings aanschaffen als ze op zoek zijn naar prachtige muzieklandschappen met een rustgevend en dynamisch verhaal. De authentieke doom- of metalfanaat blijft misschien wel achter met wat honger, want zoals gezegd is de hevigheid maar één van de ingrediënten van deze uitmuntende band. Jammer dat die jaarlijst al binnen is.

Kauan - Pirut

1. I
  2. II