Consecration – Cimet

Consecration – Cimet
Geenger Records, 2013

Een band uit Servië, dat is de eerste keer voor mij. Consecration bestaat al sinds 2000 en ze hebben een aantal grote namen in de post-metalwereld als liefhebbers. Aaron Harris (ex-Isis, Palms) produceerde de laatste plaat genaamd Univerzum Zna en James Plotkin nam de master voor zijn rekening. Voor Universum Zna zit het album Cimet dat nu wordt besproken.

Dit gezelschap maakt op de eerste tracks post-rock met lichte metalinvloeden waar de stempel van Isis duidelijk stevig op is gedrukt, in combinatie met dromerige elementen die bands als The Cure typeren. Ze nemen rustig de tijd om de muziek op te bouwen met verschillende lagen, in Romanti?na Policija komt de ritmesectie als eerste echt op gang en daarna zetten de gitaren lekker zwaar in. Het zijn momenten waarop te horen is dat Consecration doordachte composities neerzet die ook nog eens lekker in het gehoor liggen. Ook zijn de vocalen heel helder en zitten ze de muziek nergens in de weg.

Tussen het hardere werk zit een akoestisch gitaarintermezzo genaamd Ne Dam Ovaj Dan Još Uvek dat veel weg heeft van het rustigere werk van Opeth. Na dit nummer gaat Consecration ineens met meer groove aan de slag in de stonerrichting, maar de vocalen blijven flink achter op het explosieve spel van de band. Zo heeft iedere track zowat een andere richting, Praskozorje heeft een vibe die me doet denken aan Pink Floyd in de jaren ’70 en de afsluiter is een sludgy track.

Cimet is een gevarieerd album dat in de uptempo stukken zijn glans verliest. Deze Serviërs zijn het beste in het neerzetten van uitgesponnen tracks, gelukkig is dat het merendeel van deze plaat.

Consecration - Cimet

1. Cimet