Aeons Confer – Symphonies of Saturnus

Aeons Confer – Symphonies of Saturnus
Eigen Beheer, 2013

Je komt het niet vaak tegen, bands die al een DVD lanceren alvorens ze een debuutplaat hebben. Aeons Confer is er zo ééntje die zo’n filmopname de wereld instuurde na twee EP’s. Na meer dan tien jaar presenteren deze Duitsers dan toch hun debuutplaat met de titel Symphonies of Saturnus. Die jaren van stilte maken ze wel meteen goed met maar liefst anderhalf uur aan symfonische blackdeath met hier en daar een fraai experimentje.

Het symfonische materiaal zal ons allen zonder twijfel bekend in de oren klinken. Dimmu Borgir voor 90 procent, maar toch duiken er hier en daar nog wat andere melodieuze toetsen op. Het bruut geweld bewandelt de grens tussen black en death, en soms even thrash, op erg knappe manier, met een behoorlijke knipoog naar bands als Hypocrisy of Graveworm. Technisch sterk gebracht met de atmosferische sfeertoetsen op de achtergrond, maar toch draagt dit alles een behoorlijk herkauwen sfeertje. Een element waar je al dan niet van zult houden is de toevoeging van clean vocals. Bij mij geeft deze insteek de band toch nog ergens letterlijk en figuurlijk een eigen stem.

Dus wat ervan te maken? Aeons Confer brengt het technisch goed en probeert nieuwe zaken aan te reiken. Het is enkel maar de vraag of het allemaal zo goed past. De structuur van de songs en de waarde van de muziek zijn behoorlijk herkenbaar en uiteraard is het al behoorlijk moeilijk om binnen dit genre origineel te blijven. Een goede middenmotor op een halfgezonken schip. Voer voor de metalheads die het hoofd nog kunnen bewegen op het herkenbare melodische, want deze Duitsers brengen het traditionele gerecht duidelijk op een sterke manier.

Aeons Confer - Symphonies of Saturnus

1. Signals
  2. ESP