My Shameful – Penance

My Shameful – Penance
Eigen beheer, 2013

Deze Finse (funeral)doom-/blackmetalbeweging genaamd My Shameful is na vijf jaar weer terug met een nieuw studioalbum. De jaren daarvoor waren de releases wat consistenter te noemen qua tijd tussen de platen. Na drie demo’s in het jaar 2000 en vier full lengths in de jaren daarna, is het tijd voor nummer vijf, moet het (van oorsprong) duo gedacht hebben.

Wat me meteen opvalt is dat de track na de intro vrij steriel en klinisch begint. Muzikaal klinkt het koud, maar niet zoals een Scandinavische winter waar veel van dit soort bands naar refereren. Deze metalvariant hoeft niet warm en romantisch te klinken natuurlijk, maar ik mis de kracht op deze schijf. De gitaren klinken wat ijl mijns inziens, de productie is goed maar niet “vol” te noemen.

My Shameful heeft de trukendoos niet opengetrokken op Penance. Veel tracks zijn vrij matig met sporadisch wat krachtigere passages, bijvoorbeeld halverwege het nummer This Is The Last Stand. De melancholie komt hierdoor ook niet overal even goed tot zijn recht wat deze plaat helaas een beetje saai maakt. Het compleet instrumentale nummer Forgotten doet hier ook een duit in het zakje van saaiheid daar het klinkt als een te lang uitgerekte intro van bijvoorbeeld een vroeg Cradle Of Filth-album. Frozen Soil is daarentegen de toptrack van Penance te noemen. Het klinkt zwaarder, demonischer en wanhopiger (op de goede manier) dan de rest, mede door de flitsende opening waarin we kort maar krachtig toch even getrakteerd worden op roffelende basdrums en later wat schokkerig semi-Immortal-achtig gitaarspel. Middelmatig schijfje, dit kan beter gebracht worden uit de contreien van herkomst.

My Shameful - Penance

1. Intro
  2. Survive Through Tomorrow