Primal Fear – Delivering The Black

Primal Fear – Delivering The Black

Frontier Records, 2014

Krap twee jaar na het niet onaardige Unbreakable verschijnt het inmiddels tiende album van de Duitse Judas Priest. Dit gezegd hebbende raak ik direct het, in mijn ogen, enige pijnpunt van Primal Fear. De band onder aanvoering van Ralf Scheepers maakt muziek die in alles het Britse voorbeeld volgt. Als dat je tegenstaat dan kan je ook Delivering The Black direct terzijde schuiven. Stap je daar over heen dan heeft het genoeg lekkers te bieden.

Wat opvalt is de krachtige productie die de overwegend uptempo songs dat lekker metalen geluid geeft. De eerste twee tracks razen voorbij waarbij de heren gitaristen menig duel uitvechten en Scheepers er met zijn kenmerkende falsetto overheen giert. Spierballenmetal, een term die ik al eerder bezigde bij deze band, ten voeten uit. When Death Comes Knocking (ook in single versie aanwezig) is een slepend nummer met her en der wat Oosterse riedels verstopt. Het is tegelijkertijd het eerste moment om op adem te komen.

De overige songs zijn zonder uitzondering sterk, maar echte uitschieters zijn er niet. Slechts waar Primal Fear van de gebaande paden treedt, in het fantastisch opgebouwde hymne One Night In December, zit ik op het puntje van mijn stoel. Hier wil ik meer van horen. Hetgeen niet gezegd kan worden gezegd van de kazige ballad Born With A Broken Heart waar Liv Kristine op de ‘single-edit’ ook nog even op mee kraait. Al met al is Delivering The Black een prima aanvulling op de collectie van de powermetal-fan in het algemeen en de Primal Fear-aanhanger in het bijzonder. Een hoogtepunt en een dieptepunt daargelaten bevat het degelijke metal die niet snel verveelt.

primal fear

1. King For A Day
  2. Rebel Faction