Dregen – Dregen

Dregen – Dregen
Universal Music, 2013

Wie het Zweedse Hellacopters en Backyard Babies kent, weet wie Dregen is. Wie even naar zijn website surft zal zien dat de man al zijn bijdrage leverde binnen ontelbare releases, vooral van deze twee bands. Toch heeft de man nog wat tijd over om solo bezig te zijn met muziek. In het verleden bracht hij al een tweetal singles uit, dus werd het tijd dat er nu ook een plaat verscheen met de titel Dregen.

Het spreekt voor zich dat de stijl van bovengenoemde bands erin zit, dus commerciële rock die een pak swingt en met een passende gekuiste sound gebracht. Vocaal übercatchy en duidelijk gericht tot het grote publiek. Toch bestaat deze plaat niet uit tien gelijkaardige songs, de man brengt namelijk heel wat variatie aan binnen zijn stijl. Opener Divisions of Me en Just Like That openen nog erg braaf, maar Flat Tyre On A Muddy Road gooit even wat anders in de schaal met een pakkend blues/southern rock jamstukje. Vanaf Gig Pig komt er vervolgens wat meer attitude, maar zonder dat die commerciële drempel overschreden wordt. Ook One Man Army is er eentje die blijft hangen en misschien met de knappe gitaarsolo’s en warme en catchy rocksfeer wel één van de betere tracks is op deze plaat. Hoewel 6_10 compleet anders in mekaar zit, met Marilyn Manson-zanglijnen en een drukkende bas, is ook die song catchy gebracht.

Wat mij betreft kan de helft van wat Dregen hier brengt meteen op de radio, maar toch is dit plaatje in zijn totaliteit nog de moeite om te doorgronden. Elke song heeft wel een andere insteek, met vooral uiterst verfijnde baslagen en gitaarsolo’s die de finishing touch geven. De man weet na al die tijd duidelijk met wat hij bezig is, maar het is wel de vraag of hij bij Zware Metalen gehoor zal vinden voor de stijl die hij brengt. Rockfans met een voorliefde voor het makkelijk verteerbare en commerciële geven dit zeker een kans, Dregen is het waard.

Dregen - Dregen

1. Divisions of Me
  2. Just Like That