Vitja – Echoes

Vitja – Echoes
Redfield Records, Suburban, 2013

Het Duitse viertal Vitja debuteerde eind vorig jaar met hun studioalbum Echoes, een chaotische bak progressieve metalcore of mathcore neigend naar djent. Het hangt er ergens tussenin, daar de onderlinge verschillen in de genres tegenwoordig niet meer zo sprekend zijn. Verdeeld over elf tracks is Echoes een schijf vol technisch gepriegel geworden, gemixt met subtiele hinten van elektronica.

Het is een feit dat het album bol staat van kunstig gitaarspel dat in de goede zin van het woord zoveel mogelijk botst met de ritmesectie en de zogeheten breakdowns daarbij niet schuwt. Een agressieve grondtoon ligt onder de nummers die met name door de vocalen van frontman Dave een extra boost krijgt. Een eerste luisterbeurt van het album was dan ook wat geworstel om doorheen te komen maar na elf tracks bleek dat de nummers onderling uiteindelijk niet zoveel van elkaar verschilden.

Voor de metallers die van genres houden die op ‘-core’ eindigen is deze plaat absoluut geen misser. De nummers zijn stuk voor stuk sterk te noemen en voorzien van een flinke pot furie. Slechts op enkele momenten nemen de mannen van Vitja het gas iets terug, maar dan nog blijft er een post-hardcore-vibe over. Ook schuwt Dave zijn grunts niet waardoor de breakdowns nog net een tandje steviger worden. Voor de liefhebbers van muziek met djent-constructies is Echoes ook een instrumentaal luisterfeestje; er worden genoeg fratsen uitgehaald op de snaarinstrumenten en ook door drummer Daniel. Echoes klinkt misschien even als een chaos maar samenhang ontbreekt duidelijk niet.

Vitja - Echoes

1. Sleeping In Snow
  2. Conversations