Schandmaul – Unendlich

Schandmaul – Unendlich
Universal Music, 2014

Oneindig, zo lijkt het repertoire van de Duitse middeleeuwse rockers van Schandmaul wel. Het werd best tijd dat er eens een nieuwe plaat van dit gezelschap de markt op kwam, want de laatste stamde uit 2011. Unendlich is de achtste full-length en bezorgt menig folkliefhebber weer een goed uur aan materiaal van deze prachtband. Amusement verzekerd!

Het is gewoon een formule die werkt voor jong en oud, harig tuig van middelbare leeftijd of pubers die op zoek gaan naar wat meerwaarde om op te shaken. Heerlijke bastrippels, vrolijke deuntjes op fluit of viool en de speelse Duitse teksten die alles uiterst genietbaar maken. Trafalgar toont eigenlijk meteen al één van de “zwaardere” tracks op deze plaat, samen met afsluiter Märchenmond, maar in termen van Schandmaul is dat te definiëren als ‘iets meer distortion dan elders’. Opnieuw overheerlijke deuntjes die dagen in je hoofd blijven zitten als op Tippelbruder of het buitengewoon prachtige traditionele folkeinde van Mittsommer. Het Ierse komt er dan weer wat meer door op Little Miss Midleton. Misschien verwacht je dan een lichtjes onheilspellende inval met Der Teufel…, maar ook dit lied buigt de Duitse brigade om tot een knapperig middeleeuws drinkspektakel met toch lichtjes wat Engels aan het eind van het lied. Haast een unicum voor Schandmaul.

Erg veel lof opnieuw voor deze plaat van de Duitsers en misschien zijn het nummers als In Deinem Namen en Saphira die te omschrijven zijn als te alledaags voor een band als deze en misschien wat te langdradig en oninteressant gepresenteerd. Verder blijft het concept dat deze band aanreikt uiteraard hetzelfde en zijn heel wat songs gelijkaardig in opbouw. Met dit commentaar speel ik echter advocaat van de duivel, want persoonlijk maakt het me niet uit dat deze aanpak wordt gehanteerd, al kan ik inbeelden dat iemand het anders ziet. De traditionele instrumenten weten haast altijd wel een aangename en afwisselende sfeer te creëren, ondanks de gelijkaardige opbouw van de songs, en dat maakt Unendlich tot een verplichte aanschaf voor elke folkmetalfan.

Schandmaul - Unendlich

1. Trafalgar
  2. Tippelbruder