Hell – Curse & Chapter

Hell – Curse & Chapter
Nuclear Blast, 2013

In 2011 werd ik omver geblazen door het “debuut” van Hell. Het verhaal van de totstandkoming van die plaat zal inmiddels voldoende gedocumenteerd zijn. Human Remains bestond dan wel uit songs die in sommige gevallen even oud waren als ikzelf, maar toch klonk elk nummer als een frisse wind tussen de massa eenheidsworst. De band maakte met haar complexe en inventieve heavy metal, naar musical neigende zang en theatrale shows iets los bij veel metalheads. De succesvolle optredens in het kielzog van die release onderstreepten dit nogmaals.

Inmiddels zijn we tweeënhalf jaar verder en stond de band voor de schier onmogelijke opdracht om het debuut te evenaren dan wel te overtreffen. De vooruitgeschoven single The Age of Nefarious deed alvast vermoeden dat er geen al te grote wijzigingen in het geluid aangebracht waren. Na inmiddels vele malen Curse & Chapter te hebben beluisterd, kan ik melden dat ook op de andere nummers het Hell-geluid intact is gebleven. Dat is best verrassend, aangezien er nu heel wat nieuw geschreven materiaal op het album staat en tussen beide schrijfsessies dus ruim dertig jaar zit.

Is Curse & Chapter dan een kopie geworden van Human Remains? Dat durf ik niet te stellen. Er zitten wat nieuwigheden in de songs. Zo neigt het refrein van de reeds genoemde single ietwat naar Blind Guardian, heeft Darkhangel een verrassend slepend karakter en klinken Faith Will Fall en Land of the Living Dead opvallend sober qua arrangementen. Het zijn geen wereldschokkende verschillen, maar ze geven de plaat wel een eigen persoonlijkheid.

Het grootste verschil zit volgens mij in de opbouw van de Curse & Chapter. Human Remains was in wezen een lijvige verzameling oude songs die was samengebracht op één plaat. De grootste kritiek was destijds dan ook dat het album een vermoeiende aangelegenheid was wegens zijn lange speelduur en de grote hoeveelheid muzikale informatie. Curse & Chapter klinkt daartegenover meer als een zorgvuldig opgebouwde plaat. De puzzelstukken passen beter en je krijgt meer het idee naar één geheel te zitten luisteren.

De hamvraag dan: overtreft deze schijf het debuut? Aan die vraag durf ik me haast niet te wagen. Bij de eerste plaat duurde het erg lang voor ik elk nummer had doorgrond en ik heb het idee dat dit nu niet anders is. Op dit moment ben ik geneigd te zeggen dat beide albums aan elkaar gewaagd zijn en dat als je materiaal van dit niveau weet te schrijven, het eigenlijk niet veel uitmaakt welke plaat de beste is. Ik kijk alvast uit naar de komende optredens.

Tracklisting:Hell - Curse & Chapter

1. Gehennae Incendiis
  2. The Age Of Nefarious