Metal Church – Generation Nothing

Metal Church – Generation Nothing
Rat Pak Records, 2013

Na de release van de vorige plaat, This Present Wasteland, ging het toenmalige label van Metal Church zo goed als op de fles. De band gooide teleurgesteld de handdoek (voor de derde keer) in de ring. Ik had er een beetje een dubbel gevoel bij, omdat op het ernaar uitzag dat de band na een paar sterke platen weer op droog zaad zat qua creativiteit. Er stond geen enkel memorabel nummer op dat album en de productie was ook niet bepaald sprankelend. Maar goed, toen de band in 2012 de draad weer oppikte, was ik daar uiteraard wel blij mee.

Om maar meteen alle kaarten op tafel te gooien: Generation Nothing is niet de glorieuze terugkeer naar de dagen van weleer, maar het gaat alvast wel de goeie richting uit met Metal Church. Er staan met Dead City, Jump the Gun en het titelnummer een aantal nummers op die het ongetwijfeld goed zullen doen op de komende optredens. Daartegenover staan dan weer obligate nummers als Scream. Het lijkt bij dat nummer alsof de band zich op het allerlaatste moment nog bedacht dat een sneller nummer nog ontbrak en snelsnel wat overschotjes van riffs aan elkaar plakte.

Verder is aan het geluid van deze Metal Church line-up nauwelijks gesleuteld. De band klinkt nog steeds als een kruising tussen het Mike Howe-tijdperk en oude Saxon (door de zanglijnen van Munroe). De productie is nog steeds sober, maar toch een stuk krachtiger dan op This Present Wasteland. Generation Nothing is opnieuw geen klassieker in spé, maar markeert wel (het begin van?) een opwaartse trend in creatief opzicht.

Tracklisting:Metal Church - Generation Nothing

1. Bulletproof
  2. Dead City