Mortician – Chainsaw Dismemberment

Mortician – Chainsaw Dismemberment
Hells Headbangers Records, 2013

Het zal dit jaar tien jaar geleden zijn dat de laatste studioplaat van Mortician uitkwam. U leest het goed, Re-Animated Dead Flesh kwam uit in 2004. Wat de band intussen heeft uitgevreten? Er werd getourd, zanger/bassist Will Rahmer haalde in 2005 de kranten toen hij een taxi stal in Polen en nadien gearresteerd werd en dat is het zowat. Eén of twee keer per jaar wordt er melding gemaakt van nieuwe plaat of een DVD, maar dat blijken telkens loze beloften te zijn. Het lijkt erop dat de band vooral zijn tijd steekt in de verkoop van t-shirts en buttons via het web. Sterker nog: onlangs stonden de belangrijkste websites van Mortician (primitiverecordings.com en morticianrecords.com) zelf ook te koop.

Of de band werkelijk dood en begraven is, zal ongetwijfeld blijken in de toekomst. Hells Headbangers brengt alvast een vinyl-versie uit van het album dat destijds voor het grotere publiek de kennismaking met deze extreme deathmetalband was: Chainsaw Dismemberment. Hoewel ik persoonlijk voorganger Hacked Up for Barbecue een streepje interessanter vond, werd de brutal deathmetal van Mortician pas echt opgepikt vanaf deze plaat. Het recept was toen al sinds de begindagen ongewijzigd: een extreem snelle drumcomputer, extreem laaggestemde gitaren en een extreem lage grom. Te extreem voor velen, die in de band alles zagen wat de vooroordelen over metal bevestigden. Toch vond Mortician weerklank genoeg om daarna nog drie platen in exact dezelfde stijl te maken. Misschien had het te maken met het gebruik van iets bekendere samples, of misschien was de tijd er gewoon rijp voor.

Hoe dan ook, een plaat met een hoes als deze verdient een vinyl-release. Die is er bij deze gekomen. Voor het geluid moet je het alvast niet doen, want de voordelen van vinyl komen nauwelijks uit de verf bij dit soort ongenuanceerd geweld. Afijn, nu maar hopen dat er in 2014 eindelijk eens aan nieuw plaatwerk wordt gedacht.

Tracklisting:Mortician - Chainsaw Dismemberment

1. Stab
  2. Fleshripper